Botior & Räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Primaten
    • August 2007
    • 31

    Botior & Räkor?

    Vet att botior käkar sniglar och mindre räkor men är det någon som vet om de tar t.ex större exemplar av Japonica ( Amanoräka ) Vill gärna ha Japonica och Kubotai / Striata i mitt kar!?
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Jag har crystal red och körsbärsräkor med dvärgbotia och det funkar superbra för mig... Klart att det försvinner en del småräklingar men jag har också sett att räkorna i mitt kar blir fler och fler, trots att jag inte har så överdrivet mycket växter och så...
    Kan tyvärr inte svara på om kubotai och Amano funkar, men det borde det kanske...
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • M B
      • December 2007
      • 152

      #3
      Ursprungligen postat av Primaten
      Vet att botior käkar sniglar och mindre räkor men är det någon som vet om de tar t.ex större exemplar av Japonica ( Amanoräka ) Vill gärna ha Japonica och Kubotai / Striata i mitt kar!?
      Jag har också dvärgbotia tillsammans med amanoräkor och körsbärsräkor. Blir massor med körsbärsräkor om de har lite skydd trots allt... och dvärgbotiorna ser alltid välgödda ut så det är nog många nyfödda räkor som blir mat också. Striatan borde inte vara något problem om inte räkorna är extremt små.
      Mikael
      www.poecilia.org

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hmm, jag tänkte precis starta en tråd om just dvärgbotior och små räkor i samma akvarium..

        Jag är nämligen lite sugen på att skaffa blåbandade tigerräkör (som jag har hört ska vara Caridina cf. babaulti "Malaya") till min sydöstasiatiska biotop, men där bor det redan ett stim dvärgbotior.

        Så ni säger att det funkar men att botiorna knäpper en del ungar? Hmm, jag vet att det funkar så i naturen, men jag är inte riktigt bekväm med vetskapen om att det pågår dödande i mina akvarium (förutom då nykläckt artemia). Jag vill ju ha fred i mina kar. Fast jag är medveten om att både fiskar och andra djur har strukit med nån annan stans för att mina firrar ska få mat... Kanske bättre att några räkbebisar blir uppätna än att ryggradsdjur får dö nån annan stans...

        Inte helt lätt det här Men har ni sett botiorna äta räkyngel nån gång eller tror ni bara att de gör det?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        Arbetssätt...