Dvärgkardinalfisk, fakta och erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Dvärgkardinalfisk, fakta och erfarenheter

    Hej!

    Jag funderar på att testa med ett gäng Dvärgkardinaler i mitt räkkar. De verkar lättlekta och små nog att inte mumsa i sig så mycket räkor och räkyngel. Någon som håller dom och vet hur de fungerar "i praktiken"?

    Vet någon vilken grossist (om någon) som har dom för tillfället. Såg tungt ut med akvarieteknik...

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Jag har Dvärgkardinaler och räkor ihop, men jag tror de äter ALLA räkbebbar för jag har inte sett till några sen de flyttade in De är relativt lättlekta men när de blir för många äter de upp rommen.

    Någon grossist känner jag inte till, men Södermalms akvarieaffär har dem. Ring, maila inte, för han kollar sällan i sin dator.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Dvärgkardinaler kan äta yngel, så de kan säkert peta i sig räklarver också, men mina körsbärsräkor i mitt 90-liters (inrett med massor av växter och ett stenröse) förökade sig våldsamt trots att det gick 20 dvärgkardinaler i samma kar. Det är tänkbart att räklarverna klarade sig pga att det fanns mycket skydd.

      I övrigt är det en helt fredlig, mycket söt, och mycket lättodlad liten fisk; mycket snyggare och snällare än vanlig kardinalfisk.
      Högt rekommenderad. Utom, kanske, om man vill odla räkor i samma kar.
      Största problemet med den är just att den är så liten och snäll, den blir lätt mobbad av större och tuffare fiskar.
      Senast redigerad av Azur; 06 October 2007, 13:23.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Jag har ett 40-50-tal som går ihop med större fiskar som mosaikgurami och praktbotia och det funkar bra eftersom det ju är rätt så snälla arter. I mitt stim är de minsta Dvärgkardinalfiskarna bara någon cm men de andra äter inte upp dom.

        Jag har haft vuxna Dvärgkardinaler ihop med mina CR-räkor också men då upphörde räkförökningen. Det blev inga fler fiskyngel heller så förmodligen äter räkorna upp rommen också. Jag brukar däremot låta fiskynglen gå och växa upp i räkburken och det funkar bra utan att den ena sorten äter upp den andra. När ynglen blivit ca en cm så flyttar jag bort dom från räkorna.

        För att odla Dvärgkardinal så brukar jag sätta föräldrarna i en burk med nätkasse som hindrar dom från att äta upp rommen. Jag har aldrig lyckats se rommen trots att jag odlar i burk utan bottenmaterial, förmodligen är romkornen mycket små. När jag ser de första frisimmande ynglen så brukar jag ta upp föräldrarna och ta bort nätet, men risken är större att de äter sin rom snarare än sina yngel så det är inte så noga med när man tar ut föräldrarna. Det brukar fortsätta att kläckas nya yngel från den "osynliga" rommen flera dar efter man sett sitt första yngel.

        Man kan odla dom i tättplanterat akvarium utan nät också och utan att behöva flytta omkring fiskarna men då blir "avkastningen" mindre eftersom det mesta av rommen äts upp.

        Jag vet inte vilken grossist som tar in dom, men jag tycker de verkar ha blivit vanligare i affärerna senaste tiden, de dyker upp lite här och var. Brukar kosta 19-25 kr i butiken. Någon enstaka gång har jag sett vanliga Kardinalfiskar säljas som Dvärgkardinal så läs på på artbeskrivningen. Någon har sagt mig att de två arterna korsar sig så se upp med det ifall du vill undvika hybrider.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Här är en video med mina Dvärgkardinaler!
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


          Som sagt så är dom lätta att odla, har själv ett 70 tal yngel i eget kar, men det går också 3 stycken som klarat sej i föräldrakaret!
          Har man dom för sej själva i eget kar med mycket växter så överlever en del yngel!

          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #6
            Jag tackar och bockar för alla loka svar. Det låter som om dvärgkardinalen är en bra lösning till ett mindre akvarium. Har funderat mellan lite olika arter och den här ligger bäst till för tillfället. En helt räksäker samt förhållandevis lättlekt fiskart verkar ju inte existera. (Möjligen ancistrus men jag är ute efter någon annat är en bottenfisk).

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • Isolde81
              • August 2006
              • 233

              #7
              Någon som vet var man kan hitta dvärgkardinalfiskar i Göteborg?
              110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Jag köpte mina på Zoomässan i Kungsbacka!
                Thaifighter
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                Arbetssätt...