Khuii ål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    Khuii ål?

    Hej! går det att ha Khuii ålar med yngel? typ molly och guppy?
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ja, det går bra.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #3
      Ok tack för svaret!
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        Jag har läst att dom ska ha finkorning sand så jag har vit finkorning sand i akvariet. Det har ej vatten i sej ännu :P men ändån! tycker dom om att man har mycket växer och normalt med ljus? (Kuhlii ålarna då)
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #5
          Växter kan hjälpa till att hålla dem framme på dagen, mina gillar att vila bland växterna, de slingrar sig emellan dem och använder dem som stöd. Tänk på att ha grottor de kan gömma sig i. (Eftersom de är ganska skygga djur.) De är oftast som mest aktiva på natten. Mina har dock blivit mer dagaktiva och kommer numer fram när det vankas mat.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            Ok tack! vad ska jag göra grottor av tex.? Sten eller nån kruka eller så? vi bor vid en skog så sten är lätt att hitta.? har tänkt att jag ska ha nån liten rot där i också? det funkar som skydd för dom ellr? Vad äter dom? finns det speciella tabletter eller så till dom?
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Amanda321
              Ok tack! vad ska jag göra grottor av tex.? Sten eller nån kruka eller så? vi bor vid en skog så sten är lätt att hitta.? har tänkt att jag ska ha nån liten rot där i också? det funkar som skydd för dom ellr? Vad äter dom? finns det speciella tabletter eller så till dom?
              De ligger gärna i en hel bunt under rötter. Bra mat för kuhlisar bör vara sådant som ligger på bottnen, så algtabletter eller något annat som sjunker lär vara bra.
              Köp gärna flera stycken ålar också, de är rätt sällskapliga av sig.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #8
                Ok tack! nu är det vatten i karet och så ich jag har en rot och så! men jag frågar i en annan tråd hur det är med vatten m.m. eftersom detta endast är för khulii ålar :P Jo jag har 2 andra kar och där har jag malar så algtabletter är inget problem! går ålarna bra ihop med räkor? jag har amano räkor eller måste jag göra ett separat akvarium för räkorna eftersom dom inte går ihop eller?
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amanda321
                  Ok tack! nu är det vatten i karet och så ich jag har en rot och så! men jag frågar i en annan tråd hur det är med vatten m.m. eftersom detta endast är för khulii ålar :P Jo jag har 2 andra kar och där har jag malar så algtabletter är inget problem! går ålarna bra ihop med räkor? jag har amano räkor eller måste jag göra ett separat akvarium för räkorna eftersom dom inte går ihop eller?
                  Fråga Sonja, vet jag. Jag tror inte att kuhliålar äter yngel eller räklingar - de är mera gjorda för att hitta snask i trånga utrymmen på bottnen. Men jag är inte säker.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • 3 guppy
                    • February 2007
                    • 2068

                    #10
                    Jag tror på ren chans att det går bra med räkor, men lita inte på mej.

                    Kommentar

                    • Amanda321
                      • February 2007
                      • 587

                      #11
                      Ok! tack men khulii ålar äter juh ryggradslöra djur..? är räkor ryggradslösa????
                      30 L - 60 L - 150 L
                      //Amanda

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amanda321
                        Ok! tack men khulii ålar äter juh ryggradslöra djur..? är räkor ryggradslösa????
                        Jo, det är de. Deras skelett är istället skalet. Men ifråga om ålarna tror jag snarare att det är maskar, insekter och sådant de äter.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Amanda321
                          • February 2007
                          • 587

                          #13
                          Ok... Jag tror jag har dom i seperata akvarium kan använda det gamla till räkkar

                          30-L akvariet är fyllt med vatten och har 3 växter i sig och 1 rot. I morgon ska jag ut och leta lite sten i skogen, har några små stenar hemma men dom är ganska små fast dom blir juh fina dekorationer i akvariumet men ej så bra gömställen.......? men jallefall. jag ska ut och leta i morgon. kan skriva vad jag hitta. ska jag då koka stenarna och så? hur ska jag göra grotter så kuhliisarna ska trivas?
                          30 L - 60 L - 150 L
                          //Amanda

                          Kommentar

                          • Mia A
                            • February 2007
                            • 357

                            #14
                            Ursprungligen postat av Amanda321
                            går ålarna bra ihop med räkor? jag har amano räkor eller måste jag göra ett separat akvarium för räkorna eftersom dom inte går ihop eller?

                            Jag har körsbärsräkor i samma akvarium som kuliiålar och antalet räkor bara växer Dvs där finns både vuxna räkor och räklingar.

                            Ifall de äter räklingar är det i sån liten mängd att det inte märks av
                            (i alla fall inte hos mig)
                            Mvh / Mia

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ursprungligen postat av Amanda321
                              Ok... Jag tror jag har dom i seperata akvarium kan använda det gamla till räkkar

                              30-L akvariet är fyllt med vatten och har 3 växter i sig och 1 rot. I morgon ska jag ut och leta lite sten i skogen, har några små stenar hemma men dom är ganska små fast dom blir juh fina dekorationer i akvariumet men ej så bra gömställen.......? men jallefall. jag ska ut och leta i morgon. kan skriva vad jag hitta. ska jag då koka stenarna och så? hur ska jag göra grotter så kuhliisarna ska trivas?
                              Jag brukar inte koka mina stenar, bara borsta och skölja av dom. Ta inga stenar som ser rostiga ut, bara. Kuhlisarna gillar när det är mörkt...det funkar lika bra med trädrötter.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...