jag vet att sebror är *tråkiga*..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    jag vet att sebror är *tråkiga*..

    Men jag måste fråga hur dom blir när dom blir äldre???

    Först hur länge lever en sebrafisk?

    Kan honor gå med rom hur länge som hellst ??
    Mina har vart romfyllda sedan jag köpte dom, fast han i affären sa att dom inte va det.
    Har fått avliva en hona som var lika tjock som dom andra och romfylld, därför vet jag.
    Nu har dom vart romfyllda i ca 3 veckor vad jag vet om

    Har även sett dom klämma ur sig några romkorn här och var, det som hände var att fiskarna tyckte wow mat.Dom åt sin egen rom, hanarna var inte där och spred nån mjölke över.

    Nu har *nästa* hona börjat simma konstigt mest åt ena hållet och ja det lutar åt avlivning där snart.
    Börjar likna 10 små negerpojkar detta plötsligt så var dom bara 7

    Nått säger mig att det är nått som är fel med att gå så länge med rommen, nångång måste den ju ut.

    Dom har i princip vart lika smällfeta hela tiden, en efter en har honorna börjat simma underligt och sedan så avlivar jag.(ja klart bara den andra så här långt med det börjar lika ett mönster)1 låg död på botten 3 dagen efter jag köpt dom.

    För är det så dom tacklar av när dom blir äldre så undrar jag om jag råkade köpa *gamla* fiskar*

    Dom har inte heller vuxigt speciellt på längden alls utan vart stora helatiden.

    Funderar på att inte köpa några fler heller, fick ingen bra början med dom helt enkelt.

    Har ingen nitrit i karet, alla andra fiskar är glada och äter och vad jag kan se mår bra.
    Inga konstiga fjäll åt nått håll, fenor är i övrigt hela.

    men nått är inte bra annars skulle dom ju inte dö en efter en

    är det någon som kan ha en aning om vad som är vajsing ... eller hänvisa mig vart jag kan få tag på mer ingående info om sebrafiskar..

    Alla säger det är en gammal fisksort som är enkel , men sånna här uppgifter har ialf jag svårt att finna om dom.-

    /eva
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av EvaLeva
    Men jag måste fråga hur dom blir när dom blir äldre???

    Först hur länge lever en sebrafisk?

    Kan honor gå med rom hur länge som hellst ??
    Mina har vart romfyllda sedan jag köpte dom, fast han i affären sa att dom inte va det.
    Har fått avliva en hona som var lika tjock som dom andra och romfylld, därför vet jag.
    Nu har dom vart romfyllda i ca 3 veckor vad jag vet om

    Har även sett dom klämma ur sig några romkorn här och var, det som hände var att fiskarna tyckte wow mat.Dom åt sin egen rom, hanarna var inte där och spred nån mjölke över.

    Nu har *nästa* hona börjat simma konstigt mest åt ena hållet och ja det lutar åt avlivning där snart.
    Börjar likna 10 små moppepojkar detta plötsligt så var dom bara 7

    Nått säger mig att det är nått som är fel med att gå så länge med rommen, nångång måste den ju ut.

    Dom har i princip vart lika smällfeta hela tiden, en efter en har honorna börjat simma underligt och sedan så avlivar jag.(ja klart bara den andra så här långt med det börjar lika ett mönster)1 låg död på botten 3 dagen efter jag köpt dom.

    För är det så dom tacklar av när dom blir äldre så undrar jag om jag råkade köpa *gamla* fiskar*

    Dom har inte heller vuxigt speciellt på längden alls utan vart stora helatiden.

    Funderar på att inte köpa några fler heller, fick ingen bra början med dom helt enkelt.

    Har ingen nitrit i karet, alla andra fiskar är glada och äter och vad jag kan se mår bra.
    Inga konstiga fjäll åt nått håll, fenor är i övrigt hela.

    men nått är inte bra annars skulle dom ju inte dö en efter en

    är det någon som kan ha en aning om vad som är vajsing ... eller hänvisa mig vart jag kan få tag på mer ingående info om sebrafiskar..

    Alla säger det är en gammal fisksort som är enkel , men sånna här uppgifter har ialf jag svårt att finna om dom.-

    /eva
    Läs artbeskrivningen på zoopet.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Sebrafiskar är inte alls tråkiga... Men prova att leta upp dom på fishbase.se. Där kanske du kan hitta något.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #4
        om david läser artbeskrivningen så ser han att den ger mig inte information om HUR dom leker eller så, inte heller hittat hur gamla dom blir mm... annars hade jag inte frågat..

        jo många anser det inte är värt, och frågar man om dom är det heller knappt nån som svarar=P

        det borde ju finnas tonvis med information om denna fisk, eftersom den är en pionjär inom akvastiken i detta land.

        Men hur dom beter sig mm ja det har jag inte lyckats hitta.

        Har sökt på nätet , får bara tag på folks hemsidor om vad dom har i sina kar.

        fishbase var ny för mig tackar för tipset skall genast undersöka=)

        /eva

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Jag har upplevt samma sak. För några år sedan köpte jag 10 st och inom några veckor dog 5 ungefär på samma sätt som du beskriver, de övriga har jag kvar och de mår bra men är inte särskilt stora (max 4 cm). De två honorna är jämt romstinna som du beskriver (de var inte det när jag köpte dem).

          Om systematisk odling har jag inte en aning men de leker sporadiskt hos mig genast efter vattenbyte men det blir naturligtvis ingen avkomma då de går tillsammans med andra fiskar. Vid vattenbyte sjunker temperaturen 1-2 grader men jag kan inte säga om det stimulerar till lek eller om det är det frächa vattnet.

          Det är förståss smaksak men enligt mig är fiskarna inte alls tråkiga, tvärtom. Även om de är livliga stör de inte nämnvärt andra fiskar då de i regel håller sig vid ytan.

          Hur länge de lever kan jag inte direkt svara på men 5 år kunde vara en rätt bra gissning. Jag förstår att du är frustrerad över att fiskarna dör men det är ändå värt att ge dessa fiskar en chans. En ide kunde vara att köpa litet fler fiskar än man behöver då det är stimfiskar. Då de väl vant sig i akvariet är de nästan omöjliga att ta kol på. Som ett exempel kan jag nämna att en av mina fiskar förolyckade sig och huvudet såg nästan krossat ut. I stället för att avliva den lät jag den gå kvar och idag simmar den omkring enögd men lika pigg som de andra.
          h. Johan

          Kommentar

          • EvaLeva
            • September 2007
            • 189

            #6
            Mina sebror har vart runt 5 cm helatiden, så jag har nog köpt vuxna individer från början.
            Den som simmade konstigt har börjat räta ut sig igen, kanske hade den bara ätit nått som var för stort.
            Har dock fått reda på att sebror gillar lite svalare temp än mina övriga fiskar.
            25 grader är lite i överkant för dom.
            Lek temp sas bör vara 18-23 grader.
            Dessutom fann jag att dom lägger rommen på botten eller nära botten, ibland i växter.
            Inte som sägs på denna sida på växter.

            Då den dåliga får gå ett tag till så är dom ialf 8 st 4 hanar 4 honor.
            Kanske kan mina vara lite *sönder* avlade , har sett att alla linjer inte är hela utan brutna lite här å var.
            Eller så är dom kanske bara avlade på lite sämre indevider.

            Nog är dom skoj att se på, speciellt på morgonen när dom far runt som tokar och leker.
            Men mina sebror måste vara annorlunda för dom är mest frånt mitten och ner, inte vid ytan =P

            Akvariet är 40cm högt.

            Tack johan för att du gav mig lite mer kött på benen, om hur dom beter sig.

            /eva

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vad du kan göra är att du skaffar dig några fler sebror och hannarna kanske får lite ny konkurrens på "snyggasteistan" tävlingen och kanske är lite mer "på" när det är befruktningsdags.
              Att de ofta lägger rommen i växter är helt rätt, och har du bara tätt planterat så kan det bli ett eller annat romkorn som överlever och det kanske snart simma småsebror i karet.

              De är ganska lätta att leka av, och som med så många andra fiskar får man bäst resultat om du plockar ut föräldrarna eller växterna med rom på efter leken till ett annat kar.
              Bra fart på vattnet som du kan ha lite kallare så kommer det snart att hända grejer igen!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • EvaLeva
                • September 2007
                • 189

                #8
                jag skall kontrolera nog vad dom andra fiskarna gillar, men har fått rådet att ha 25 grader.
                Gissar att det beror på att de flesta fiskar funkar i den tempen.

                Har varit intressant att se att det faktiskt droppar några romkorn både här å där, men honorna vänder å glufsar i sig all igen.

                Kanske har jag tagit det där med att mata sparsamt lite för mycket på allvar.
                Tänker om dom inte är hungriga så kanske dom inte äter rommen.Men fiskar är fiskar och är det tomt i magen så är man ju hungrig =P

                /eva

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  sebror är ashäftiga fiskar ju!! jag har ett gäng på kanske 20-30 st i mitt 450 l. de har jag odlat upp själv, och sebrafisken är lätt min favvofisk mitt gäng är ungefär 3 år nu.

                  att de skulle dö av att vara romstinna låter lite konstigt...kanske matar du för mycket? sebror är glupska fiskar och om de äter för snabbt får de ned luft i magen = de flyter upp till ytan.

                  jag tror att de äter rommen oavsett hur mycket du matar..det är svårt att få sebrayngel att överleva om man inte flyttar föräldrar och andra fiskar.

                  (när jag hade grenmalsyngel i en sån där genomskinlig yngelbur i mitt sällskapsakvarie hittade jag flera gånger små romkorn däri... till slut kom jag fram till att det var sebrorna som lekt och att rommen åkt in i buren

                  det kanske kan vara så att fiskarna är av dålig kvalite? min erfarenhet är att sebror kan smalna av efter ett tag och dö, tror det beror på att de är av dålig kvalite och "massproducerade" i asien.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

                    #10
                    jag skall testa att ha dom i min lilla balja (54liters), inte helt fyllt med vatten.
                    Men jag fick nitrit i den så jag håller på att få bort det värdena.
                    Det står tomt så ingen fisk slipper lida ialf=)

                    Matar förmycket gör jag nog inte, dom har ätit allt på ca 1-2 min , ger 2 ggr/dag.

                    Själv tror jag att det är dålig kvalitet på dom, och att dom var vuxna när dom kom.
                    Affären måste haft en vikarie som sa att dom inte var romfyllda när jag köpte dom,för dom var lika smällfeta då som nu.

                    Hoppas det kan bli bra yngel fast dom kanske är av sämre kvalitet, men risken är ju inte så stor .

                    Vad gör jag om jag får 400 yngel zebror då?...
                    Ja vad äter sånna, borde kanske ta hem lite yngelmat.
                    Men jag kan ju alltid mosa både de flingor å granulat jag har förståss.

                    Tackar för all info jag fått =)

                    /eva

                    Kommentar

                    Arbetssätt...