Dvärgbotia - var finns den?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliot
    • August 2007
    • 13

    Dvärgbotia - var finns den?!

    Jag undrar hur det står till med dvärgbotian. Finns den överhuvudtaget att köpa i någon butik i Sverige? Vad jag förstår är den utrotningshotad i Thailand, men att det ibland går att få tag i exemplar som är odlade. Tacksam för tips om någon vet var den finns - det är min favoritfisk! Tack på förhand. M v h Elliot
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Åleds har på lager enligt lagerlistan
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Synd att du bor så långt bort, "min" affär har den! Det är förstås Djurmagazinet så den borde ju gå att ta hem på alla Djurmagazinet då.
      Min zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Äkta dvärgbotia, Yasuhikotaia sidthimunki, är sedan något år utrotad i vilt tillstånd och finns bara kvar i fångenskap. Alla som säljs är dammodlade. De vildfångade "sidthimunki" som ibland säljs är egentligen unga Yasuhikotaia nigrolineata.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Elliot
          • August 2007
          • 13

          #5
          Åleds har den inte!

          Tack för era svar! Jag pratade med Åleds innan jag skrev frågan här på forumet. Det visade sig att de inte hade uppdaterat sin lagerlista... Typiskt! De förklarade också att de som säljs är odlade, men att man tydligen har återinplanterat Dvärgbotian i sjöar och åar i Thailand. Det känns ju bra om fiskar i fångenskap kan hjälpa till att fylla på ute i naturen. Fantastiskt om experimentet skulle lyckas. Ja, ja, jag får fortsätta att ringa runt. Tack än en gång.

          Kommentar

          Arbetssätt...