Vinterförvaring av guldfiskar i 1000L plasttank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Näbbgäddan
    • May 2007
    • 18

    Vinterförvaring av guldfiskar i 1000L plasttank

    Hej
    Jag funderar på att vinterförvara mina guldisar som jag haft i 3 år i en väl rengjord 1000L plasttank sådan som många har för regnvatten med järnbur runt om. Jag tänkte såga upp så det blir öppet i toppen. Den ska stå i vår källare som håller ca 15-18 grader vintertid.

    Vad behöver jag tänka på??


    Ps ( Jag hade köpt ett 112 L akvarium för detta ändamål, men så såg det så tomt ut på sommaren att jag köpte ett par guppys och neon tetror. Dessa måste nu bo kvar i 112 L . Men kanske hade detta blivit förlitet ändå för mina 5 guldfiskar som nu är runt 20 cm!?)
    Senast redigerad av Näbbgäddan; 10 September 2007, 21:24.
    Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.


    Källa: George W. Bush
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Hoppskydd var lite snål på maten och något filter
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Det du behöver tänka på är väl att skaffa ett sjuhelvetes filter...
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Jag har en sån plasttank, och det enda problemet har varit att vattnet vid bottnen gärna blir stillastående. Nu har jag en AquaBee 2000 med en bautastor bit filtermatta, plus ett Eheim kraftpaket som ligger på bottnen.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Nu gör väl jag tvärtemot alla som säger att det ska inte vara något grus på botten. Har lite grus på botten inga tjocka lager. Ett Eheim 2252 + kanske ett Eheim 2217 skulle jag nöja mig med när så några fiskar.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Men behövs det verkligen filter å sånt? Mina föräldrar vinterförvarar sina guldfiskar i en tunna i garaget... De får ingen mat,inget filter, ingenting...jo ett lock så de inte hoppar ur.. De går så fint i dvala men man får kolla så det inte blir is på ytan ifall det blir superkallt i garaget.. Så bor de hela vintern och får sen flytta ut i dammen på våren..

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Beror på tempen om dom går i runt 15grader måste man mata en del och då behövs filter
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Beror på tempen om dom går i runt 15grader måste man mata en del och då behövs filter
                Jaha,tack för svaret! Tror det är mycket kallare i garaget på vintern så det är väl därför allt funkar så bra

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • Näbbgäddan
                  • May 2007
                  • 18

                  #9
                  Jag har tagit till mig era synpunkter.....
                  Nu börjar jag bli osäker på om jag får in plasttanken genom källar dörren! Måste gå ut och mäta hur stor den är. Förslag på annat jag skulle kunna använda uppskattas :-) Ej för dyrt dock........ (Runt 600kr max)

                  I dag hittade ute i vårt stall en stor tvättho i rostfritt ( vad man har utan att veta om det...) Den rymmer ca 400-500L och har skraltiga hjul. Får jag den att hålla tätt kanske jag kan använda den, till min vinterförvaring av 5 stycken guldfiskar i storlek runt 20 cm.
                  Senast redigerad av Näbbgäddan; 13 September 2007, 08:21.
                  Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.


                  Källa: George W. Bush

                  Kommentar

                  • jagsjalv
                    • February 2006
                    • 139

                    #10
                    Jag har använt en regnvattentunna och ett gammalt badkar. Det har funderat bra för mig. Det var cirka fem centimer is i badkaret men alla 15 guldfiskarna överlevde. Jag använde pump för att hålla igång vattnet och för attd et skulle vara ett hål i isen.
                    /André

                    Kommentar

                    Arbetssätt...