Kopparbarbbebisar? Möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #16
    Ursprungligen postat av Olivin

    Men hur kommer äggen dit då?
    Lyfter fiskarna upp de till den? Och vad menas med att krama ut? Dödar man inte ynglen då? Och hur ska man få dom att bli bra? SKa man bara låta dom gå kvar i sitt kar? och dom får växa till sig därifrån? Eller ska man lägga dom i ett kar för sig? aldrig förstått det där, och texten du skicka är jätte bra, men jag är inte direkt så klok så inte mer än hälften förstod jag =/

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #17
      Ursprungligen postat av streezz88
      Men hur kommer äggen dit då?
      Lyfter fiskarna upp de till den? Och vad menas med att krama ut? Dödar man inte ynglen då? Och hur ska man få dom att bli bra? SKa man bara låta dom gå kvar i sitt kar? och dom får växa till sig därifrån? Eller ska man lägga dom i ett kar för sig? aldrig förstått det där, och texten du skicka är jätte bra, men jag är inte direkt så klok så inte mer än hälften förstod jag =/
      Har du tur kommer erikthur förbi och förklarar det (Han som skrivit artikeln, jag glömde nämna det)

      Men om jag skriver hur jag tror att det är så länge:

      Fiskarna leker i garnet, som de tror är en växt, och lägger rommen där. Många arter triggas av att hitta ett lämpligt ställe att släppa rommen i och det är därför en lekmopp kan vara bra. För vissa fiskarter, tex killies, så använder man moppen för att lyfta ut rommen och placera i egen burk för tillväxt. Det går också att plocka ut barberna efter leken och bara låta rommen ligga kvar till den kläcks.

      En helt annan metod som är vanlig vid odling av romspridare som äter sin rom är att ha ett nät i odlingsakvariet en bit upp från botten. Ovanför nätet har man fiskarna och lite flytande växter, eller varför inte en lekmopp. Fiskarna släpper rommen som faller ner genom nätet och klarar sig från att bli uppätet. Istället för nät kan man också använda sig av glaskulor på botten som rommen trillar ned mellan så inte fiskarna kommer åt den.

      Sedan finns det fiskar som är substratruvare som vill ha en sten, växt (lekmopp), skumbo mm att lägga rommen på eller i, men det gäller inte barber.

      Lycka till!
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Erk
        • September 2006
        • 43

        #18
        Jag hade kopparbarber i ett väldigt tättplanterat akvarium. Jag var dock tvungen att ge bort mina då hanarna ägde halva akvariet och lät ingen fisk komma in i hans del. Och detta var ett hyfsat litet akvarium så alla andra fiskar satt och tryckte på en liten yta.

        Men när jag väl gett bort dom så märkte jag efter ett par dagar två små yngel. Så banne mig hade jag fått yngel rent spontant på dem. Dessutom såg jag att de lekte (såg iaf ut som det) hos deras nya ägare, dock så hade han inte lika mycket växter där i så det blev inget med det.

        Så min erfarenhet är att det inte alls är svårt att får yngel på dem, och ynglena kan överleva, men en del växter.
        Jag skriver låtar åt Mats Rådberg....2 stycken.

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #19
          Ursprungligen postat av Olivin
          Har du tur kommer erikthur förbi och förklarar det (Han som skrivit artikeln, jag glömde nämna det)

          Men om jag skriver hur jag tror att det är så länge:

          Fiskarna leker i garnet, som de tror är en växt, och lägger rommen där. Många arter triggas av att hitta ett lämpligt ställe att släppa rommen i och det är därför en lekmopp kan vara bra. För vissa fiskarter, tex killies, så använder man moppen för att lyfta ut rommen och placera i egen burk för tillväxt. Det går också att plocka ut barberna efter leken och bara låta rommen ligga kvar till den kläcks.

          En helt annan metod som är vanlig vid odling av romspridare som äter sin rom är att ha ett nät i odlingsakvariet en bit upp från botten. Ovanför nätet har man fiskarna och lite flytande växter, eller varför inte en lekmopp. Fiskarna släpper rommen som faller ner genom nätet och klarar sig från att bli uppätet. Istället för nät kan man också använda sig av glaskulor på botten som rommen trillar ned mellan så inte fiskarna kommer åt den.

          Sedan finns det fiskar som är substratruvare som vill ha en sten, växt (lekmopp), skumbo mm att lägga rommen på eller i, men det gäller inte barber.

          Lycka till!
          Ska om jag nu gör det, ska hela moppen läggas i ett eget kar?
          Hur stort ska det karet vara? Pump? växter? foder? Det är snart dags tror jag, dom blir bara mörkare vid magslutet och dom är runda som fåå..så är väl dagsatt fixa sån där mopp åt dom,eller lägga dom i annat kar, går det bra md en sån där låta från ikea? OM man skaffar en pump?

          Klarar sig ynglen utan växter ett litet tag?

          Mvh

          Annah

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #20
            Ursprungligen postat av Erk
            Jag hade kopparbarber i ett väldigt tättplanterat akvarium. Jag var dock tvungen att ge bort mina då hanarna ägde halva akvariet och lät ingen fisk komma in i hans del. Och detta var ett hyfsat litet akvarium så alla andra fiskar satt och tryckte på en liten yta.

            Men när jag väl gett bort dom så märkte jag efter ett par dagar två små yngel. Så banne mig hade jag fått yngel rent spontant på dem. Dessutom såg jag att de lekte (såg iaf ut som det) hos deras nya ägare, dock så hade han inte lika mycket växter där i så det blev inget med det.

            Så min erfarenhet är att det inte alls är svårt att får yngel på dem, och ynglena kan överleva, men en del växter.
            för där jag köpte dom, sa hon att det var extremt svårt, och man lyckas sällan..
            Så jag är glad att det är på g iaf

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #21
              Ursprungligen postat av streezz88
              för där jag köpte dom, sa hon att det var extremt svårt, och man lyckas sällan..
              Så jag är glad att det är på g iaf
              Mina leker hela tiden, så jag tror det svåra är att se till så att inte de eller någon annan fisk äter ägg eller yngel... jag har i alla fall inte sett något reultat av leken än (men jag anstränger mig inte för att de ska få yngel heller)

              Kommentar

              • BengtO
                • May 2005
                • 216

                #22
                Ursprungligen postat av streezz88
                Ska om jag nu gör det, ska hela moppen läggas i ett eget kar?
                Hur stort ska det karet vara? Pump? växter? foder? Det är snart dags tror jag, dom blir bara mörkare vid magslutet och dom är runda som fåå..så är väl dagsatt fixa sån där mopp åt dom,eller lägga dom i annat kar, går det bra md en sån där låta från ikea? OM man skaffar en pump?

                Klarar sig ynglen utan växter ett litet tag?

                Mvh

                Annah
                Så här kan du göra: Skaffa ett litet akvarie (går bra med ett i plast på 10-20l) Lägg i ett ordentligt nystan med javamossa eller en hög med moppar på botten. Fyll på med vatten från Kopparbarbernas akvarie och flytta över en fet hona. Låt henne gå där själv 1-2 dgr. Flytta över en hane. Låt de gå tillsammans nån dag. Förmodligen leker de omgående. Jag skulle flytta tillbaka fiskarna även om jag inte såg några ägg, de kan vara svårt att upptäcka dem. Vänta nån vecka. Om du inte upptäcker några yngel, upprepa.

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #23
                  Ursprungligen postat av BengtO
                  Så här kan du göra: Skaffa ett litet akvarie (går bra med ett i plast på 10-20l) Lägg i ett ordentligt nystan med javamossa eller en hög med moppar på botten. Fyll på med vatten från Kopparbarbernas akvarie och flytta över en fet hona. Låt henne gå där själv 1-2 dgr. Flytta över en hane. Låt de gå tillsammans nån dag. Förmodligen leker de omgående. Jag skulle flytta tillbaka fiskarna även om jag inte såg några ägg, de kan vara svårt att upptäcka dem. Vänta nån vecka. Om du inte upptäcker några yngel, upprepa.
                  Oki, ska göra lite sånadär moppar
                  fick en instruktion hur jag ska göra moppar, (letat efter javamossa i närheten av mig men inte funnit någon som har)
                  Och det är nog dags för dom snart. och jah har ett litet plast kar.
                  Men ska jag skaffa en till pump då? Eller kommer dom kunna klara sig så länge utan?

                  Tack för hjälp

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #24
                    Jag använder aldrig pump i dessa små odlingkaren utan gör delvattenbyten. Skulle du få en massa yngel bör ju dessa få ett större akvarium efter ett tag.

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #25
                      Ursprungligen postat av BengtO
                      Jag använder aldrig pump i dessa små odlingkaren utan gör delvattenbyten. Skulle du få en massa yngel bör ju dessa få ett större akvarium efter ett tag.

                      Men vart kan man köpa sån där tråd/garn man ska ha till mopparna..
                      letat och frågat i djuraffären men dom vet inte

                      Kommentar

                      • Olivin
                        • July 2006
                        • 573

                        #26
                        Som sagt, moppar kan vara bra men är inte helt nödvändiga till dina barber. Använd någon växt ist. Garnet är annars just bara vanligt garn, leta i sticklådan (eller köp på affär för garn och stickning).
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • streezz88
                          • July 2007
                          • 529

                          #27
                          Ursprungligen postat av Olivin
                          Som sagt, moppar kan vara bra men är inte helt nödvändiga till dina barber. Använd någon växt ist. Garnet är annars just bara vanligt garn, leta i sticklådan (eller köp på affär för garn och stickning).
                          Jag har letat efter javamossa i affärerna runt om kring, men dom har inte haft det, utan då måste jag beställa, och vänta.. Så jag tänkte på det där med moppar.. Men gick det bra att ta vanligt garn? grus och växter? Eller går det bara bra med ett kar, och några moppar?

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #28
                            Här har du en bättre beskrivning om odling av barber förresten:


                            Lycka till, och glöm inte att berätta för oss hur det gick!
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • gladys
                              • March 2005
                              • 1962

                              #29
                              Omöjligt är det inte, de är ganska lättlekta och ynglen är ganska lätta att föda upp. Men det krävs lite pyssel. Kolla i gamla trådar på forumet, det finns riktigt bra information "out there".
                              Här tex: http://www.zoopet.com/forum/showthre...kopparbarb+rom
                              Senast redigerad av gladys; 25 September 2007, 21:55.
                              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                              Kommentar

                              Arbetssätt...