Kopparbarbbebisar? Möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Kopparbarbbebisar? Möjligt?

    Har ett fåtal kopparbarber, och undrar om det går att få bebisar på dom?
    Ena honan ser tjock ut, men jag har hört att det är väldigt svårt att få till det med dom.
    Och om det nu skulle vara så, hur ska jag gå till väga?

    Mvh

    Annah
    Senast redigerad av streezz88; 05 September 2007, 00:35.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Har ingen erfarenhet av den här fisken så jag kan inte hjälpa dig med hur du ska göra... Men kopparbarben har odlingsvalör brons, så den bör vara lättodlad.
    /Mattias

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av mmm
      Har ingen erfarenhet av den här fisken så jag kan inte hjälpa dig med hur du ska göra... Men kopparbarben har odlingsvalör brons, så den bör vara lättodlad.
      Okay, jag får väl se hur det blir, i affären sa dom att det var omöjligt att få bebisar på dom, men jaa, nuser jag ju hur hon ser ut, och det e nog bebisar där i (rom/ägg) eller vad man ska säga

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        nää, det ska inte vara omöjligt
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Knyttet
          nää, det ska inte vara omöjligt
          OKay då får jag väl vänta och se vad framtiden visar

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            enligt de tips jag har fått så ska de ha ett eget akvarium med vatten som är mjukare än uppsalavatten (där jag bor). bra mat till föräldrarna, mycket växter, ev lekmoppar (såna av typ garn antar jag).

            Mina kopparbarber verkar leka i en ganska låg buske av nån slags Cryptocoryne. Fast det blir inga yngel eftersom de bor med andra fiskar och har uppsalavatten.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Jag har lekt av mina i torvburk men de har dessutom fått yngel "spontant" i sin vanliga burk. Så omöjligt är det inte - och jag är absolut inget odlingsproffs Massa växter så rommen/ynglen kommer undan tjuvarna bara...
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av Mamma Mia
                Jag har lekt av mina i torvburk men de har dessutom fått yngel "spontant" i sin vanliga burk. Så omöjligt är det inte - och jag är absolut inget odlingsproffs Massa växter så rommen/ynglen kommer undan tjuvarna bara...
                Jag är bara lite fundersam när det gäller kopparbarberna, vilka är hanar vilka honor? Dom som är tjockast (ser ut som rom) dom är dom ljusaste, så jag hoppas det är honorna, dom andra är väldigt färggranna, så jag antar att det är hanarna, har jag rätt?

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Japp hanarna är färggranna och honorna beigeaktiga
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Japp hanarna är färggranna och honorna beigeaktiga
                    Så får jag nog rom på dom snart då =/
                    Dom är verkligen tjocka och man ser små prickar vid buken (alltså rom? )
                    Kan man lägga dom i en yngelkasse (honorna alltså), eller ska dom helst ligga i akvariet och rommen klarar sig självt?

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knyttet
                      enligt de tips jag har fått så ska de ha ett eget akvarium med vatten som är mjukare än uppsalavatten (där jag bor). bra mat till föräldrarna, mycket växter, ev lekmoppar (såna av typ garn antar jag).

                      Mina kopparbarber verkar leka i en ganska låg buske av nån slags Cryptocoryne. Fast det blir inga yngel eftersom de bor med andra fiskar och har uppsalavatten.
                      Men hur gör man en "lekmopp" och hur fastnar rommen där? =/
                      fixar fiskarna det själv? ganska glad för dom är tjocka och det vore härligt att få lite yngel

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        lyckades inte ladda upp bild nu, men jag har samma bilder i mitt galleri på min zon, albumet fiskar. Har bilder på hane och hona där.
                        Senast redigerad av Knyttet; 11 September 2007, 16:59.
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          Ursprungligen postat av streezz88
                          Men hur gör man en "lekmopp" och hur fastnar rommen där? =/
                          fixar fiskarna det själv? ganska glad för dom är tjocka och det vore härligt att få lite yngel
                          tror att man ska sno ihop garn, typ som en stor tofs, men jag vet inte riktigt egentligen

                          det ska vara nåt slags garn som inte avger nåt farligt till vattnet (om det ens finns farligt garn)
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #14
                            Så här gör man en lekmopp

                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • Knyttet
                              • December 2006
                              • 646

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olivin
                              Fasen vad smart med korken! Tofsen ser ut precis som jag hade tänkt mig, men jag skulle nog inte ha kommit på själv att hänga den på en kork
                              min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                              Kommentar

                              Arbetssätt...