Teleskop numera blind på båda ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Teleskop numera blind på båda ögonen

    Hej alla!


    Jag skapade en tråd för ett tag sedan om min teleskopslöjstjärt Doebbels när hon tappade sitt vänsteröga; nu är hennes högra alldeles grått och dimmigt så jag antar att hon i alla fall är på väg att tappa synen där med eller att det kommer trilla loss det med.

    Har flyttat henne ifrån det stora karet där hon inte hittade någon mat och umgicks med en massa amecor och sina 2 slöjkompisar till mitt 80liter där hon just nu simmar i mindre ström tillsammans med 3 svärdbärare och en mycket gammal molly och där jag kan handmata henne.

    I lördags blev det antagligen ammoniak i det stora karet pga döda växtdelar så alla slöjisar var fransade i fenorna, de två friska har kryat sig och fenorna läker ihop, Doebbels ser fortfarande lite trasig ut däremot och har inte samma självläkning som de andra - ska ge henne extra vård med saltbad och som sagt handmatning [stoppar ner handen med en koipellets i och släpper den precis framför henne så smaskar hon i sig den; hon får 3 varje matning morgon/kväll].

    Ifall äldremollyn skulle bita eller mobba henne så flyttas pensionären genast till ett annat kar, den fisken vill jag inte ha med de andra mollysarna för hon är tydligen supersexig men behöver sin ålderdom ifred från unga beundrare. Har svärdbärare samma tendens att bita som mollys? Har inte märkt något som helst sådan beteende hos dem innan men någon annan kanske har en annorlunda uppfattning.

    Tror ni att hon kommer klara sig?

    Med karbyte, handmatning, saltbad imorgon och lite lugn och ro. Ifall ni inte märkt det så gillar jag verkligen denna fisken Hon är ungefär 10 cm stor och jag har haft henne sedan hon var 2 cm och var ett litet bronsfärgat yngel, numera är hon, när hon inte är naggad i kanten svart och ståtlig trots sitt enda öga [som kanske även det kommer trilla av]. Karet hon är i nu har ingen vass inredning och ingen jätteström från pumpen, en Fluval 2, så jag tror att hon ändå kommer kunna trivas där och ifall hon kryar på sig kunna flytta tillbaka till sitt 400liters.

    Är jag fullkomligt galen eller känner alla såhär för sina slöjstjärtar?
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Jag gav bort den slöjstjärt jag fick med när jag köpte ett begagnat akvarium. Sonen kallade honom skitis, eftersom han bara åt och sket hela tiden.

    Men smaken är som baken, det viktigaste är att man trivs med de fiskar man har.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Hahaha, jo, äter och skiter gör de ju i mängder, det kan man inte förneka - men emellan det där är de riktigt rara fiskar

      Skaffade dem när jag började planera för ett stort kar, hade ett 100liter då och köpte först Diana som yngel och sedan Doebbels och senast när jag redan hade det stora så skaffade jag Lillen. Och de har vuxit något vansinnigt sedan dess, som sagt, denna teleskopen är 10 cm [glömde skriva utan fenor] och Diana är lite större och betydligt tjockare.

      Roliga små kompisar är dom!
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det finns en bakterie som ger en gråhinna på ögon, 0,3 % salt och 27-28 grader brukar hjälpa.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Tack för tipset kramfors - vet du om denna bakterie är en inre sådan? I så fall kanske jag borde medicinera med fungarol som jag har hemma och hade till glosöga? Kanske är mer potent än bara salt?
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det brukar räcka med temp höjning och salt.
            Det var relativt vanligt att fiskarna hade beläggning på ögonen när de kom från grossisten till butiken.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • fetange
              • August 2007
              • 17

              #7
              Jag fick flytta mina två slöjstjärtar till ett eget kar eftersom mina två svärdbärarhonor pickade på deras slöjor. Men de kanske bara är mina svärdbärarhonor som är avundsjuka på slöjstjärtarnas fenor?

              Kommentar

              Arbetssätt...