Dags att ta in guldfiskarna till ett kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Dags att ta in guldfiskarna till ett kar?

    Hösten har börjat falla över Sverige och som de flesta kanske vet så är det ganska kallt nu och jag tycker att vattnet börjar bli lite kallt just nu, borde man ta in guldfiskarna till ett akvarium eller?
  • bubbles
    • August 2007
    • 56

    #2
    Det skulle jag oxå vilja veta=)

    Ursprungligen postat av Aircut64
    Hösten har börjat falla över Sverige och som de flesta kanske vet så är det ganska kallt nu och jag tycker att vattnet börjar bli lite kallt just nu, borde man ta in guldfiskarna till ett akvarium eller?
    I min balja med Mr X och Mrs X har det från förra veckan till denna vecka sjunkit med nästan 10 grader... tar morgontempen på dom..... skämt åsido... men jag vill också veta detta....så dom kan få ha det lite gott....

    Bubbles

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Enklast är det att ta in fiskarna när det är lika temp i kranvattnet och dammen.
      Guldfisken tål ner till ett par grader.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Jo hoppas det...Ska försöka flytta dom till ett 700L så snart som möjligt

        Btw...Välkommen tillbaka Bubbles

        Kommentar

        • Broderbrem
          • April 2007
          • 102

          #5
          Tja, jag har en damm som är ca 2 x 1 meter med guldfiskar. Djupet är max 60 cm på djupaste delen. Förra året var första gången jag hade fiskar där i och från början var där 12 fiskar. Givetvis var jag för sen med att flytta över fiskarna till vinterförvaring (de hade redan gått och lagt sig för vintervila). Så jag köpte doppvärmare, luftpump och frigolitlock och höll tummarna.
          Döm om min förvåning när våren tinar upp vattnet och jag har 14 fiskar.
          Två nya yngel har nu under året vuxit till sig och jag kommer låta dem stanna kvar i dammen även denna vintern. Vet inte om det är så klokt, men har det funkat en gång så....
          :-)
          ________________
          Mvh Magnus

          Kommentar

          • maruschka
            • August 2007
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Broderbrem
            Tja, jag har en damm som är ca 2 x 1 meter med guldfiskar. Djupet är max 60 cm på djupaste delen. Förra året var första gången jag hade fiskar där i och från början var där 12 fiskar. Givetvis var jag för sen med att flytta över fiskarna till vinterförvaring (de hade redan gått och lagt sig för vintervila). Så jag köpte doppvärmare, luftpump och frigolitlock och höll tummarna.
            Döm om min förvåning när våren tinar upp vattnet och jag har 14 fiskar.
            Två nya yngel har nu under året vuxit till sig och jag kommer låta dem stanna kvar i dammen även denna vintern. Vet inte om det är så klokt, men har det funkat en gång så....
            :-)
            Måste ju skriva att de du gjorde gav dom de bästa förutsättningarna Var bor du någonstans? Egentligen rekommenderar man ju att ta in fisk som går i en damm med djup mindre än 75 cm. Men i södra Sverige, och speciellt i Skåne, går tjälen inte speciellt djupt (i vintras blev det inte ens tjäle i skåne alls :P).

            Kommentar

            • Broderbrem
              • April 2007
              • 102

              #7
              Ursprungligen postat av maruschka
              Måste ju skriva att de du gjorde gav dom de bästa förutsättningarna Var bor du någonstans? Egentligen rekommenderar man ju att ta in fisk som går i en damm med djup mindre än 75 cm. Men i södra Sverige, och speciellt i Skåne, går tjälen inte speciellt djupt (i vintras blev det inte ens tjäle i skåne alls :P).
              Du har säkert rätt. Jag bor på Öland och vintern var mild.
              Men jag har ingen plats att ta in mina guldfiskar. Min fru tycker det är nog med ett 540 liters inomhus...
              Jag chansar ännu en vinter.
              Måtte kung Bore vara god mot en gudfruktig...
              ________________
              Mvh Magnus

              Kommentar

              • classekoi
                • March 2007
                • 325

                #8
                den här vintern kommer nog inte att bli snäll du borde nog ta in fiskarna kanske ett par kem tankar i garaget kanske?!?!?!?
                Senast redigerad av classekoi; 31 August 2007, 22:39.

                Kommentar

                • bubbles
                  • August 2007
                  • 56

                  #9
                  flyttlasset går imorgon förmiddag

                  Ursprungligen postat av Aircut64
                  Jo hoppas det...Ska försöka flytta dom till ett 700L så snart som möjligt

                  Btw...Välkommen tillbaka Bubbles
                  Imorgon, söndag, går flyttlasset från zinkbaljan med nu 11 grader på morgonen, in till 30-liters akvariet..... med småsingel och en nyinköpt växt......kommer att lägga i en av vattenhyacinterna, än så länge är den fin. Belysning har jag oxå, men man ska väl släcka för natten eller?? Pump har jag oxå.... så dom får ha det gött i vinter..... dom har växt lite, är mer upp vid ytan dagtid när solen skiner.... jag lovar att återkomma med bilder... då behöver jag din hjälp aircut64, kanske kan du redan lägga in din hjälplina......
                  Bubbles

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    Ursprungligen postat av bubbles
                    Imorgon, söndag, går flyttlasset från zinkbaljan med nu 11 grader på morgonen, in till 30-liters akvariet..... med småsingel och en nyinköpt växt......kommer att lägga i en av vattenhyacinterna, än så länge är den fin. Belysning har jag oxå, men man ska väl släcka för natten eller?? Pump har jag oxå.... så dom får ha det gött i vinter..... dom har växt lite, är mer upp vid ytan dagtid när solen skiner.... jag lovar att återkomma med bilder... då behöver jag din hjälp aircut64, kanske kan du redan lägga in din hjälplina......

                    Visst det e alltid kul o hjälpa till, ja lampan borde vara på udner dagtid och under nattid så stänger du av den ^^

                    Kommentar

                    Arbetssätt...