Tigerbotia m.fl.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    Tigerbotia m.fl.

    Hur verkar den här sammansättningen:

    6 st siamesiska algätare
    5 st tigerbotia (striata)
    12 st kardinaltetra

    Tänker ett 200 L-kar. Ni som har erfarenhet av dessa fiskar, kommentera gärna! Också tacksam för tips på inredning m.m.
    (Blir kanske närmare 300-liters-kar om det passar hus, hem, riksdag,regering och plånbok)
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser väl bra ut förutom botian som kan bli ganska stor och ett 200 liters kar är i minsta laget för dem, men du kunde gott utöka kardinalstimmet lite!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Emmma
      • January 2007
      • 340

      #3
      Men botian blir ju mindre än de siamesiska algätarna? Det står 80l i artbeskrivningen så det går säkert bra, om nu artbeskrivningen stämmer.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Emmma
        Men botian blir ju mindre än de siamesiska algätarna? Det står 80l i artbeskrivningen så det går säkert bra, om nu artbeskrivningen stämmer.
        Det står så här: Tigerbotian är en skygg nattaktiv fisk som är rätt aggressiv. Den passar bara i ett sällskapsakvarium om övriga fiskar är jämnstora eller större. Storlek 30 cm, akvariets storlek 120 cm och 250 liter.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Litet klargörande...

          Jag syftade på botia striata, Ansjo menar nog botia helodes. Båda kallas tydligen tigerbotia = bäddat för missförstånd!
          Mm... jag tror nog att det vore läckert med 20 st kardinaltetror i ett kar. Men de blir inte jagade av botiorna, då?
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #6
            Då är jag med, såg bara striata och hann bli lite orolig, jag har nämligen fem i mitt 200l kar. Mycket trevliga och inte så farligt bråkiga, men har inga kardinaltetror själv så jag vet inte hur de fungerar med dem

            Kommentar

            • Jessi77
              • July 2006
              • 157

              #7
              Hört att om de e hungriga kan de ta ett öga el två fr små stimfiskar... men vet ej om detta stämmer...

              Kommentar

              Arbetssätt...