Kuhlii & klogrodor och dess mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pluppan
    • July 2007
    • 16

    Kuhlii & klogrodor och dess mat

    Hej

    Jag hoppas att jag postar detta i rätt forum.. Annars får ni hojta =)

    Jag gjorde en helt nystart i ett av våra 56 l.
    Vi köpte nytt svart grus och nya växter (fast satte ner ett par äldre också)

    Vi ville testa att ha klogrodor så det köpte vi 2 stycken. Vi fyllde ut med 3 dalmatinermolly samt en silvermolly. Och sedan en mal som jag inte minns namnet på..? 3 dagar senare så tipsade vår zoohandlare om att tillsammans med det vi redan hade kunde vi lägga till ett par kuhlliålar vilket vi gjorde.
    Men nu till mitt problem, hur fanken vet jag att de får i sig maten?

    Eftersom vi även har fiskar i karet så ger jag först flingfoder och direkt efter det lägger jag ner röda mygglarver (till grodorna och ålarna). Grodorna ser jag ju äter men ålarna? Jag vill ju att även de ska få i sig maten.. Vi har en ljustunnel i akvariet och de stormtrivs att ligga under den.. Och då missar de ju (troligen) käket.. Eller är de som grodorna att de känner lukten och kommer fram? Eftersom grodorna bara ska ha mat var tredje dag så har de ju inte så mycket tid på sig liksom..
    __________________
    Ha en fortsatt bra dag!
    ~*Jeanette*~
    Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har för mej att kuhliålar framförallt är nattaktiva, så de lär komma ut på natten och äta resterna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Sök på röda mygglarver här i forumet, jag rekommenderar dem inte som foder. De kan utlösa allergier hos människor. Köp svarta eller vita mygglarver istället.

      Ålarna kan du köpa speciella tabletter till (sådana med animalskt foder, mina gillar märket Hikaris lilla påse med en pansarmal på), som du lägger ner i bitar när det varit släckt i akvariet ett tag.
      / Ebba

      Kommentar

      Arbetssätt...