Bleka pakistanbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Bleka pakistanbotior?

    Vi har fyra botior i akvariet, tror det är pakistanbotior. En av dem har vuxit till att bli minst dubbelt så stor som de andra tre. De är däremot två av de små som, ibland - kanske en gång om dagen, blir jättebleka. Nästan ingen färg alls, från att från början ha varit kolsvarta.

    Första gången jag såg det trodde jag att de var sjuka men så märkte jag ett mycket friskt beteende. Jag läste att botior som dominerar blir blekare, men dessa blir bara sådär bleka när de håller på och leker med varandra. De simmar runt i en liten cirkel tillsammans i mycket hög fart t ex. De håller på som två tokar, detta kan pågå upp till en timme. Sen kommer den vanliga färgen tillbaka. Så här har de hållt på de sista veckorna.

    Vad är detta egentligen?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    När botiorna "leker" med varandra så är det egentligen ett ritualiserat slagsmål för att göra upp om rangordningen i stimmet. Botior blir bleka när de är dominanta - och när de är arga. Att de blir arga är anledningen till att de blir bleka när de har sina uppgörelser.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      När botiorna "leker" med varandra så är det egentligen ett ritualiserat slagsmål för att göra upp om rangordningen i stimmet. Botior blir bleka när de är dominanta - och när de är arga. Att de blir arga är anledningen till att de blir bleka när de har sina uppgörelser.
      Ok! Tack för förklaringen! Jag bara undrar - ska man låta dem hålla på? Antar det, men måste fråga...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jadå, de måste få reda ut vem som bestämmer. De skadar inte varandra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Jadå, de måste få reda ut vem som bestämmer. De skadar inte varandra.
          Ok, tack! De ser ju dessutom hel-coola ut när de håller på, riktigt kul underhållning!

          Kommentar

          Arbetssätt...