Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MiaMariah
    • July 2007
    • 7

    Hjälp!

    En av mina praktbotior har nu två gånger simmat in i en av mina rötter som jag har i akvariet. Första gången kunde jag få loss honom, då var han blek och hängig. Sedan fick han mat och då fick han färgen tillbaka...
    Nu har han återigen simmat in i roten och verkar sitta fast... vad ska jag göra och varför simmar han in på samma ställe igen?? Är han sjuk?
    Han verkar pigg och ser fin ut. I vanliga fall.
    _____________________________________

    Efter att äntligen ha fått ut honom med en pincett...(ja jag vet, det låter barbariskt men vad ska jag göra?) Så verkar han må bra. Nu sågar vi ned roten.
    Men frågan kvarstår, varför gör han så här?
    Senast redigerad av MiaMariah; 12 August 2007, 12:40.
    Kan ta en känga då och då...
    Huvudsaken jag lär mig något ibland!
    __________________________
    I Mitt akvarium bor det Praktbotior, Guldguramis, Svärdbärare och Ancistrusmalar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är ett ganska normalt beteende för dessa fiskar under dagtid, men de kommer fram av sig själv under natten sedan för att söka föda.
    Botior gillar att vara flera stycken och det kan hjälpa att skaffa några till, men du kommer snart att se hela gruppen knö in sig i en skreva eller grotta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag tycker inte det är ett normalt beteende även om det är vanligt.
      Att han gräver ner sig är för att han är stressad.
      Väldigt barbariskt att ta han med pincett, inte konstigt att han kryper in i roten igen.
      Alla ställen Pbotier kan ta sig in i , kan de även ta sig ut ur, så låt han vara.
      Du har kanske pillat för mycket i karet, han behöver just nu lugn o ro.
      Hur många Pbotier har du?
      Låt bli roten, bättre han sitter i den än att han försöker ta sig bakom pumpen eller dylikt.

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Jag tycker inte det är ett normalt beteende även om det är vanligt.
        Att han gräver ner sig är för att han är stressad.
        Väldigt barbariskt att ta han med pincett, inte konstigt att han kryper in i roten igen.
        Alla ställen Pbotier kan ta sig in i , kan de även ta sig ut ur, så låt han vara.
        Du har kanske pillat för mycket i karet, han behöver just nu lugn o ro.
        Hur många Pbotier har du?
        Låt bli roten, bättre han sitter i den än att han försöker ta sig bakom pumpen eller dylikt.
        en av mina små prakbotior gillar att sova uppochner bakom innerfiltret, jag ser inget fel med det (har 7 prakbotior totalt)
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • MiaMariah
          • July 2007
          • 7

          #5
          Då antar jag att det är ett normalt beteende... läste även det på någon annan sida att de gärna knölar in sig. Och JA jag vet att det var barbariskt men vad skulle jag göra när han höll på att dö första gången?
          De andra har inte alls samma behov av att gömma sig... det är bara han som kryper in och gömmer sig. De andra är ute och simmar omkring mest hela tiden..och inte speciellt skygga av sig dagtid.
          Kan ta en känga då och då...
          Huvudsaken jag lär mig något ibland!
          __________________________
          I Mitt akvarium bor det Praktbotior, Guldguramis, Svärdbärare och Ancistrusmalar

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Vad är det med botior och rötter egentligen
            Lite kul läsning finns här i alla fall.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • MiaMariah
              • July 2007
              • 7

              #7
              Haha.. ja det verkar inte bara jag som har problem med rötter och botior. :-)
              Kan ta en känga då och då...
              Huvudsaken jag lär mig något ibland!
              __________________________
              I Mitt akvarium bor det Praktbotior, Guldguramis, Svärdbärare och Ancistrusmalar

              Kommentar

              Arbetssätt...