Zebrafiskar har ihjäl varandra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmo32
    • June 2007
    • 74

    Zebrafiskar har ihjäl varandra!

    Det här börjar likna historien om 10 små negerpojkar (ej rasistiskt uttalande, jag är själv halvdansk, OBS!)....

    Jag köpte 10 st zebrafiskar till ett 100l växtkar 4 veckor sedan. 2 st dog ganska omedelbart genom att simma in utblåset på filtret och bli köttfärs i impellern, till de övriga fiskarnas förtjusning (namnam). Efter det har ytterliggare 3 st dött, alltid i samband med utfodring. Det börjar med att de stimmar ganska kraftigt (precis som jag när jag får mat ) sen blir en stackare utvald, hetsad och jagad tills den dör och slutligen massakrerad och uppäten!! Processen tar väl c:a en halvtimme sen är offret uppätet.

    Kanske ska tillägga att de är tämligen aggressiva och revirhävdande det mesta av tiden, inte mot andra arter dock.

    Har jag köpt zebrafiskarna som uppfötts av Belsebub eller är det ett vanligt beteende? Jag hade zebrafiskar för 10 år sedan men har inget minne av att de betedde sig så illa då.
    Fråga en marinbiolog...
    http://www.marinebiology.se/
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    WHAT?!! vad är det för dödsfiskar du fått tag i?! Det låter ju helt sjukt!
    Jag har haft sebrafiskar i många år och aldrig upplevt att de är aggressiva. Nu har jag kanske 20-25 egenuppfödda i mitt 450 l, och har aldrig sett att de bits med varandra.

    Kanske matar du för lite? Kanske kan du pröva att mata på olika ställen i akvariet, dvs mata på båda långsidorna och inte bara på ettt ställe.

    Mycket växter? Kanske kan du få de att sluta om du planterar om lite, för att göra de förvirrade eller så. Hur är det med vattenkvaliten? Nitrit? Hur många andra fiskar har du? Överbelastat akvarie?

    Det hela låter som sagt helt absurt ju! mina små "änglar" bits aldrig


    edit: är du helt 100 på att det är sebrafiskar?
    Senast redigerad av lenis3; 09 August 2007, 09:17.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Alltså... Nej.
      Zebrafisk (Danio rerio) kan inte döda andra zebrafiskar. De har inte mun för det. De jagar varandra en hel del under parningen, men skadar inte ens varandras fenor.
      Senast redigerad av Azur; 09 August 2007, 11:08.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • salmo32
        • June 2007
        • 74

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Alltså... Nej.
        Zebrafisk (Danio rerio) kan inte döda andra zebrafiskar. De har inte mun för det.
        Mina gör det...
        EDIT: de biter inte ihjäl varandra, de stressar ihjäl offret och äter sedan upp det.
        Senast redigerad av salmo32; 09 August 2007, 11:07.
        Fråga en marinbiolog...
        http://www.marinebiology.se/

        Kommentar

        • salmo32
          • June 2007
          • 74

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          WHAT?!! vad är det för dödsfiskar du fått tag i?! Det låter ju helt sjukt!
          Jag har haft sebrafiskar i många år och aldrig upplevt att de är aggressiva. Nu har jag kanske 20-25 egenuppfödda i mitt 450 l, och har aldrig sett att de bits med varandra.

          Kanske matar du för lite? Kanske kan du pröva att mata på olika ställen i akvariet, dvs mata på båda långsidorna och inte bara på ettt ställe.

          Mycket växter? Kanske kan du få de att sluta om du planterar om lite, för att göra de förvirrade eller så. Hur är det med vattenkvaliten? Nitrit? Hur många andra fiskar har du? Överbelastat akvarie?

          Det hela låter som sagt helt absurt ju! mina små "änglar" bits aldrig


          edit: är du helt 100 på att det är sebrafiskar?
          Jag är helt 100 på att det är zebrafiskar, är marinbiolog med taxonomi/systematik som huvudintresse.
          Fråga en marinbiolog...
          http://www.marinebiology.se/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av salmo32
            Mina gör det...
            EDIT: de biter inte ihjäl varandra, de stressar ihjäl offret och äter sedan upp det.
            Nej. Glöm det. Titta närmare, det är inte det som händer, förutsatt att det är sebrafisk och inte sebraciklider. Sebrafiskar jagar varandra under lek, men är fysiskt oförmögna att åsamka varandra allvarlig skada, än mindre slita varandra i stycken. De, liksom all fisk, äter däremot på döda fiskar.

            Min gissning är att du sett jakt och sen sett dem äta på en död fisk, lagt i hop 2 + 2, och fått svaret 5.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • salmo32
              • June 2007
              • 74

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Nej. Glöm det. Titta närmare, det är inte det som händer, förutsatt att det är sebrafisk och inte sebraciklider. Sebrafiskar jagar varandra under lek, men är fysiskt oförmögna att åsamka varandra allvarlig skada, än mindre slita varandra i stycken. De, liksom all fisk, äter däremot på döda fiskar.

              Min gissning är att du sett jakt och sen sett dem äta på en död fisk, lagt i hop 2 + 2, och fått svaret 5.
              Suck.. Jag har sett hela processen från början till slut och ja det är sebrafiskar (Danio rerio). Spelar ingen roll vad du säger, det händer framför mina ögon, men du anser säkert att jag hallucinerar. Men den blev inte ihjälbiten, den blev ihjälstressad.

              När fisken dött börjar de med ögonen och en halvtimme senare är den mer eller mindre borta.
              Fråga en marinbiolog...
              http://www.marinebiology.se/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                OK.
                Nej, jag har aldrig någonsin sett det beteendet, eller ens något avlägset liknande, hos någon art av Danio eller ens bland de stora arterna i släktet Devario, så det är garanterat mycket ovanligt. Vad jag sett är som sagt att enstaka fiskar tar revir under leken, och jagar bort alla andra fiskar ur det, utan att någonsin någon skada uppstått.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • salmo32
                  • June 2007
                  • 74

                  #9
                  Tack för att du slutligen nästan tror mig...
                  Jag var mest intresserad av att veta om det är vanligt (fick nog svar på det) och om det går att åtgärda. För sparsam matning är kanske en möjlighet, har varit borta en del i sommar och har ingen stand in som jag litar på riktigt.
                  Senast redigerad av salmo32; 09 August 2007, 11:35.
                  Fråga en marinbiolog...
                  http://www.marinebiology.se/

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    låter hur som helst inge vidare trevligt. kanske är det en fisk som triggar de andra? en dominant alltså..sett nåt sånt?

                    har upptäckt att en av mina sebror aldrig är med stimmet, tror den är utfryst för den håller sig alltid ensam på botten
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Det kan inte vara så att någon råkat svälja luft eftersom det händer efter matningen? Sen beter dom sig konstigt och blir jagad av resten pga konstiga beteendet?
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        väldigt märkligt!! visst kan dem gå hårt åt varann ibland men de skadar inte varann. är det nån som blir extra ansatt så brukar dem bara simma undan och gömma sig och lura en stund... och det borde finnas gott om gömställen om du har ett växtkar! Jag har aldrig sett en sebrafisk bli stressad till döds av de andra under de 2 åren jag haft denna art!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Atlaz
                          • April 2017
                          • 1

                          #13
                          mina är likadana dom äter upp varandra, dom ser ut som scarface allihopa helt galna

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Jag har sett liknande men mildare beteenden när det gällt andra fiskar, inte så att det har ihjäl varandra, men ett tydligt mobbingbeteende där man stressar ut en eller några svagare individer. Jag har sett detta hos dolkstygnstetror, en rasbora jag glömt namnet på, tigerbarber och under en utställning bland de större rovtetrorna, pirayorna. Alla gånger har jag fått förklaringen att stimmet varit för litet, när man satt in dubbelt fler individer har dessa mobbingdiskar ändrat beteende radikalt.

                            En bit insektsnät och ett buntband borde ju kunna lösa problemet med att fiskar simmar in i pumpen.

                            Kommentar

                            • Soffan74

                              • March 2017
                              • 158

                              #15
                              Mina zebror var självmordsbenägna. En hoppade i min famn när jag gjorde vattenbyte. En hittade jag död på golvet under karet. En annan hoppade ur håven in i bokhyllan...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...