guldfiskgrubblerier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldizz
    • August 2007
    • 3

    guldfiskgrubblerier

    hej alla glada och kunniga människor!

    har inskaffat tre små guldfiskar(obs ej slöjstjärtar) som jag just nu har rätt litet 75l akvarium(har planer på större akvarium så småningom)
    det är så att mina fiskar kommer ursprungligen från en damm.De är små ca 3-4cm och ur årets kull.som den guldfiskmamma jag nu blivit undrar jag om de behöver gå i ide som sina föräldrar?kanske en dum fråga...
    till nästa vår/sommar har jag tänkt att skaffa en vattenkruka av större modell
    tror ni tre guldfiskar och ev.min ancitrusmal skulle klara sig i en sån, utan pump men med mängder av växter?(då menar jag bara över sommaren tills det blir dags att flytta till akvariet igen)
    och till sista frågan var kan man inhandla en sk.vattenkruka?är det ngt speciellt eller är det bara en keramikkruka som inte har ett bottenhål?

    det var väl det för denna gång tacksam för svar
    /Nina
    Senast redigerad av Guldizz; 05 August 2007, 21:52. Anledning: tilllägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    du måste ha i en pump, eftersom guldfiskar kan skita ner väldigt mkt.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Guldizz
      • August 2007
      • 3

      #3
      o.k

      men då undrar jag hur de som har vattenkruka gör?
      nog ser det ut som några guldfiskar och inte en pump så långt ögat når
      (kikat lite på bilder) fast det kanske inte är guldfiskar i utan kampfisk(?)

      tänkte att har man tillräckligt stor kruka och mycket växter(som tar till sig av näringen från fiskarna)plus "dammsugning" på botten av karet borde gå?lägg till lagom täta vattenbyten med( sen är det fyra småfiskar, inga mängder direkt)

      tycker en pump i det hela gör krukan så mycket mindre+ att det blir svårt att hitta en pytteliten pump, inte tala om hur jag ska dra ut el på balkongen
      kanske onödigt att drömma om att släppa fiskarna på "grönbete" utan låta de vara inne i sitt fina akvarium

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Du har samma funderingar som mig och min tråd ^^ Guldfisk känns för litet som endel säger... Jag vet heller inte vilka fiskar som passar sånt.

        Kommentar

        • Guldizz
          • August 2007
          • 3

          #5
          mm läste din tråd
          en fisk som du skulle kanske kunna ha är kampfisk,men då kan man verkligen inte ha andra fiskar helst iom att de kan gå till attack, men en kampfiskhane och några honor kanske skulle trivas?
          kampfiskar behöver ingen pump i.om att de kommer upp till ytan och hämtar syre
          de lever ofta rätt litet iom att deras habitat är tämligen grumliga risfält...
          fast då kanske de behöver en termostat för att reglera värmen i karet

          för mig gör det inte mycket att fiskarna är små, vill bara ge dom lite variation från akvarielivet.semester kan man nog kalla det

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Ursprungligen postat av Guldizz
            mm läste din tråd
            en fisk som du skulle kanske kunna ha är kampfisk,men då kan man verkligen inte ha andra fiskar helst iom att de kan gå till attack, men en kampfiskhane och några honor kanske skulle trivas?
            kampfiskar behöver ingen pump i.om att de kommer upp till ytan och hämtar syre
            de lever ofta rätt litet iom att deras habitat är tämligen grumliga risfält...
            fast då kanske de behöver en termostat för att reglera värmen i karet

            för mig gör det inte mycket att fiskarna är små, vill bara ge dom lite variation från akvarielivet.semester kan man nog kalla det
            Wow tack Vore så NIICIE med kampfisk =) Har haft 2 styckna tidigare
            Men tror du jag kan ha en kampfiskhane och 2 honor utan att dom dödar varandra?

            Kommentar

            Arbetssätt...