Aggresiv siames?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    Aggresiv siames?

    Jag har precis flyttat över min Siamesiska algätare från mitt lilla 45L till mitt stora 200L då den blev för stor. Nu i det stora karet så är den på mina sebrafiskar och försöker bita dom. Men som tur är så är ju sebrafiskarna snabba och allt för snabba för siamesen, men ändå. Karet är nystartat och kan det ha med att det inte finns några alger i det som spelar in? Vad kan jag göra åt detta bettende?

    Edit: Sorry för att jag la inlägget i fel kategori.
    Senast redigerad av Xzion; 29 July 2007, 14:14.
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


  • elis12
    • May 2007
    • 250

    #2
    Den lugnar sig kanske om den får kompisar,va jag förstår är det en stimfisk.
    Mvh Elis

    Kommentar

    • Xzion
      • June 2007
      • 237

      #3
      ok Ska vänta till helgen då akvariumet är riktigt inkört. Hur många tycker ni jag ska ha i ett 200L?
      One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
      Nine, ten, never sleep again.


      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Xzion
        ok Ska vänta till helgen då akvariumet är riktigt inkört. Hur många tycker ni jag ska ha i ett 200L?
        Ehh, det tar lite drygt en månad innan akvariet är inkört: http://www.bestfish.com/newtank3.html

        Hur stor är siamensisen? De är stimfiskar när de är små/unga, men när de bli vuxna vill de gärna vara för sig själva.

        Men jag har aldrig hört talas om siamensis som har varit aggressiva mot andra arter. Är du säker på att det inte är en flying fox du har? Dessa kan vara något aggro.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Xzion
          • June 2007
          • 237

          #5
          Jo jag vet att det ska stå länge. Men jag snackade med ägaren till en djuraffär som antydde att man kunde släppa i ett litet antal individer ett par dagar efter uppstart förutsatt att man har bakterieflora och aquasafe preparat. Hur som hellst tillbaka till topic. Den är 4-5cm och jag tror inte det är en flying fox, för den har 2st skäggtömmar på överläppen och gnager på alger.
          One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
          Nine, ten, never sleep again.


          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Om h*n bara är 4-5 cm skulle h*n nog må bra av att få en kompis. Mina två är större än så om simmar fortfarande ihop det mesta av tiden.

            Lita inte för mycket på vad som sägs i djuraffärer bara. Man har fått höra en del felaktiga råd i djuraffärer.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Xzion
              • June 2007
              • 237

              #7
              ok. Ska köpa några kompisar till den Mjo, men man tycker att dom BORDE veta...
              One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
              Nine, ten, never sleep again.


              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Xzion
                ok. Ska köpa några kompisar till den Mjo, men man tycker att dom BORDE veta...
                Javisst borde de det. Men det gör de tyvärr inte alltid. Och så vill de sälja...

                Det räcker nog med en kompis. De blir ju ganska stora.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Vissa siameser är aggressiva. Köper du in fler siameser kommer den aggressiva du har nu att ägna all sin tid åt att jaga dem, så dina andra fiskar får i alla fall vara ifred. Se till att akvariet är väl täckt, annars jagar den aggressiva snabbt ut de nyinköpta ur akvariet.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • liindaa
                    • January 2005
                    • 205

                    #10
                    Jag har också en aggressiv Siames. Den har jagat ihjäl alla siameser jag har stoppat ner år den, tyvärr. Men däremot är jag inte HELT säker på om det är en siames/flying fox.. Lite hjälp vore bra. Har tyvärr ingen bild på den. Men den är lite röd runt munnen och gul på rygg-och bröstfenor. Kommer dock inte ihåg om det svarta strecket går ut i stjärtfenan eller ej.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Det är väldigt enkelt att se skillnad: flying fox & falsk siamesisk algätare har en ljus linje ovanför den mörka linjen på sidan, vilket äkta siames saknar. Äkta siames har heller ingen mörk färg i ryggfenan.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av liindaa
                        Har tyvärr ingen bild på den. Men den är lite röd runt munnen och gul på rygg-och bröstfenor.
                        Det låter inte som en siamensis.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • liindaa
                          • January 2005
                          • 205

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Äkta siames har heller ingen mörk färg i ryggfenan.
                          Min har ingen mörk färg i ryggfenan, men är däremot gul där.
                          Kan inte siameser ha nåt gult i fenorna?

                          Om jag tittar på bilder som föreställer siameser så är de inte så lika min. Min ser mkt "muskulösare" ut och utfärgad.. kanske ett praktexemplar
                          Kan tyvärr inte kolla på den just nu, men jag tror att den bara har ett par skäggtömmar.

                          Kommentar

                          • liindaa
                            • January 2005
                            • 205

                            #14
                            Eller kanske en korsning? Eller en ny art?! Haha :P

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av liindaa
                              Om jag tittar på bilder som föreställer siameser så är de inte så lika min. Min ser mkt "muskulösare" ut och utfärgad.. kanske ett praktexemplar
                              Kan tyvärr inte kolla på den just nu, men jag tror att den bara har ett par skäggtömmar.
                              Jag har aldrig sett siamensis med rött och gult på kroppen.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...