barber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    barber

    jag har köpt ny 5 guldbarb o 5 purpurhuvudsbarb o dom är sällskapfiskar ny idag.. min klart favoritt den purpurhuvudsbarber i 74liter med sällskap för svärdbärare, ancitusmal, albinopansarmal o praktbotia
    Senast redigerad av Klas Bengtsson; 28 July 2007, 03:16.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tror att du snart behöver leta efter ett lite större akvarium till dessa fiskarna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Yep, det tror jag också.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • GRIZZLY
        • December 2006
        • 867

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag tror att du snart behöver leta efter ett lite större akvarium till dessa fiskarna.

        Nja guldbarben kan väl gå i ett sånt kar? Det har iaf alla sagt som jag frågat om mina guldbarber. Dom andra vet ja iof inte nånting om:P

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          75 liter är tyvärr lite väl lite för guldbarber. De kan ju bli upp mot 10 cm långa. Purpurhuvudsbarber blir inte lika stora men ska ha ändå ha mer än 75 liter.

          Praktbotior kan bli hela 30 cm långa och behöver flera hundraliter. och även ancistrusen ska ha större.

          De enda fiskarna som skulle kunna bo kvar i det akvariet är svärdbärarna och pansarmalarna, men inte ens dem skulle jag ha i ett så litet akvarium.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • GRIZZLY
            • December 2006
            • 867

            #6
            Jag hade har haft mina nuvarande guldbarbar i över ett år. Jag frågade här om folk tyckte det var för litet om man stoppa ner 2 palettciklider också. Du av säkert 10 är den enda som sagt att det är för litet. Mitt är bara 63 liter. Nu har ja iof lagt guldbarberna i ett eget kar pga palettyngelförsök.

            Kommentar

            • cobra
              • December 2004
              • 1743

              #7
              Har 20 Guldbarber i 450 liter
              Fotosidan.se

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av cobra
                Har 20 Guldbarber i 450 liter
                450 liter funkar nog ganska bra för guldbarber På zoopets infosida står det att de bör ha minst 100 liter.

                Folk verkar ha en tendens att stoppa ner för stora fiskar i för små akvarier. Tyvärr är det tom nog regel snarare än undantag. Jag har ett 110 liters akvarium och skulle inte kunna tänka mig att stoppa ner så stora fiskar i det. Det ser inte ens snyggt ut och fiskarna får inga roliga liv i så trånga utrymmen.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Klas Bengtsson

                  • March 2007
                  • 424

                  #9
                  okej nu vet jag det och vilka skall jag skaffa mer annan barber senare.. och jag skall tänka köp en större runt 152-160-170 liter så har min passar den möbler för den.. o skall skaffa den framtid.. så jag bor nu lgh själv.. så låta dom bra.. så skaffa mer den guldbarb o purpurhuvudsbarb nån till för bra sim mer än 8-10 stycker..

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    är guldbarb lever länge bra där dåå?? o hur dåå purpurhuvudsbarb dåå??

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Större akvarium är aldrig fel Jag vet tyvärr inte hur länge dina barber kan vara i ditt akvarium. Hur länge har du haft dem och stora är de nu?

                      Det är sant att de trivs bättre i större stim, men så länge de lever i 75 liters akvariet tycker jag inte du ska skaffa fler. Så vänta med det tills du har köpt större akvarium. Sen ska man aldrig ha för många fiskar ändå. Och så är det bättre att ha fler av samma art än för många arter.

                      Det är inte många barber som kan leva i ett 75 liters akvarium, men följande tre arterna är lite mindre och skulle funka bättre i ett akvarium av den storleken: Nätbarber (Puntius oligolepis), Kopparbarber (Puntius titteya) eller Cumingbarber (Puntius cumingi).
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Klas Bengtsson

                        • March 2007
                        • 424

                        #12
                        bra meddla av dig "batski" och tack för hjälper den och själv jag köpt den i nyss fredags nya alla barber så sen skall klart jag skaffa en större så klart sällskapfiskarna. o klart jag gillat den barber.. jag har den minst 18 fiskar i 74liter nu den så inte skall skaffe mer så vänta lite det.. den är ut piggt och fint för barber den.. jag vet själv dom är stim bra 8-10 eller fler så klart.. får vänta se den hur mår dom först.. den är piggare fiskar nu den..

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Var så god

                          Hmm, är akvariet nystartat?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Klas Bengtsson

                            • March 2007
                            • 424

                            #14
                            javisst nyss i fredags.. den är fint barber fiskar så¨jag gillar den..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...