är min slöjstjärt sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    är min slöjstjärt sjuk?

    Dottern var i går och köpte en slöjstjärt.
    studera den i påsen på vägen hem och såg ngt svart i kanten på ena stjärtfenan, tänkte inte mer på det utan tänkte att den kanske skadat sej typ på en doppvärmare eller ngt.
    i dag så ser jag att 3 av 4 stjärtfenor har svart runt om kanterna och en svart fläck på ena stjärtfenan.
    ser inte klibbigt ut eller luddigt, ringde självklart till butiken och fråga om dom andra har det och vad det kan vara men nej inget butiken såg eller visste ngt om.

    Ngn som vet vad detta kan vara? den är djupt röd (orange) utan ngn form av teckning.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Färgerna kan skifta så om inte fenorna börjar fransa upp sig och försvinna är det inget att oroa sig för
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      oki får hålla kollen, just nu ser det bara "bränt" ut i kanterna.
      tackar för svaret
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Zaz
        • July 2006
        • 25

        #4
        Hej, min ena vuxna slöjstjärt råkade ut för samma för nåt år sen - fick då reda på från akvarieaffären att sånt kan komma och gå, och oftast är det inget farligt. Men eftersom han var vuxen och i övrigt helt orange (och aldrigt haft nåt svart på sig alls) tipsade de om att kolla och byta vattnet lite oftare ifall det blitt dåligt, och inom 2 veckor med tätare vattenbyten försvann det svarta!

        Köpte guldfiskar till damm i våras, och då hade 3-4 av 10 svart på sina fenor, och vad jag kan se har de kvar det svarta ännu och är helt pigga och friska, växer finfint. Så jag tror inte att du behöver oroa dig...
        lycka till!

        /Zaz

        Kommentar

        • polysperma
          • January 2007
          • 550

          #5
          det svarta är nu nästan helt borta.... så det kanske berode på stress? iom att dom just var levererade och just i släppta i butik när vi tog en.
          Även den bästa akvarist kan fela

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av polysperma
            det svarta är nu nästan helt borta.... så det kanske berode på stress? iom att dom just var levererade och just i släppta i butik när vi tog en.
            Ja det var säker det!

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Aldrig fått något liknande med guldfiskar men det ska absolut inte vara någon fara om man sköter dom!

              Kommentar

              Arbetssätt...