mina silverhajar har lekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    mina silverhajar har lekt

    mina silverhajar leker just nu nu går dom i ett 440 med skalarer och malar det är massa rötter i karet och ingen vidare stark crikulation och vatnet är lite grumligt pga rötterna så dom gillar väll lite grumligare vatten.


    senare i höst ska jag flytta dom till ett eget 180 l kar och jag ska inte ha så stark cirkulation och en del rötter pricis som dom har det nu ungefär
    befruktar hannen ägen när dom ligegr på marken eller när dom simmar vid varan ? jag tor inte dom kommer och äta upp äggen men vad tror ni? det kommer ju inte och vara några andra fiskar i karet så jag tror att dom får vara kvar och hur stor chans är det attt ynglen överlever? vad ska jag mata dom med? jag får bara hoppas att dom lekar i 180 l det är ju dubbelt så kort på bredden men vi får hoppas på det bästa
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    seriöst!. Silverhajar :7, är inte de svåra att få och leka??. du måste lägga upp en bild på äggen!!
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • elemi
      • June 2005
      • 76

      #3
      åhh. haft såna i flera år, har minsann inte haft någon kärlek mellan mina silverhajar *AVIS*
      Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        jag ska försöka få någon bild på äggen vatnet är väldigt grumligt för jag andvänder karet och ha rötter i under sommaren men jag märker att dom är väldigt förtjusta i och simma fram och tilbaka i karet det är ju 220 långt så dom har ju rät långt akvarium och simma i, jag vet några som har fått sina silverhajar till lek men då så har tydligen andra fiskar ätit upp rommen men jag ska ha dom 2 själva i 180 l eller det stora 440 så inga fiskar kan äta upp rommen
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Jag trodde att det knappt förekommit naturlig lek i akvarie på silverhajar, trodde man bara lyckats med konstbefruktning. Men grattis ifall du nu lyckats! Har du förresten sett äggen än?
          /Mattias

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Silverhaj är aldrig odlad i akvarium, så det är definitivt en stor grej om du lyckats.
            Får väl tyvärr säga att jag tror snarare att du ser ett slagsmål - silverhajar slåss, särskilt vid matdags.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Ursprungligen postat av alcar
              mina silverhajar leker just nu nu går dom i ett 440 med skalarer och malar det är massa rötter i karet och ingen vidare stark crikulation och vatnet är lite grumligt pga rötterna så dom gillar väll lite grumligare vatten.


              senare i höst ska jag flytta dom till ett eget 180 l kar och jag ska inte ha så stark cirkulation och en del rötter pricis som dom har det nu ungefär
              befruktar hannen ägen när dom ligegr på marken eller när dom simmar vid varan ? jag tor inte dom kommer och äta upp äggen men vad tror ni? det kommer ju inte och vara några andra fiskar i karet så jag tror att dom får vara kvar och hur stor chans är det attt ynglen överlever? vad ska jag mata dom med? jag får bara hoppas att dom lekar i 180 l det är ju dubbelt så kort på bredden men vi får hoppas på det bästa


              Damn! Det var ett lyckat arbete OTROLIGT att du lyckats!

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av alcar
                mina silverhajar leker just nu
                Då skulle jag vilja veta följande:
                Hur gamla är dom?
                Ser du någon skillnad på könen?
                Hur gör de när de leker?
                Samt vill se bilder på rommen!

                Kommentar

                • alcar
                  • April 2005
                  • 1398

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  Då skulle jag vilja veta följande:
                  Hur gamla är dom?
                  Ser du någon skillnad på könen?
                  Hur gör de när de leker?
                  Samt vill se bilder på rommen!

                  hej jag vet inte hur gamla dom är men dom är ca 15 cm långa
                  honan är kraftigare
                  dom simmar imora varan och kommer det massa ägg
                  har tyvär inga bilder på rommen
                  mvh alexander
                  min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    försök att filma när de leker
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • alcar
                      • April 2005
                      • 1398

                      #11
                      ska försöka ta kort och filma inn nästa gång dom leker jag ska ta ut alla andra fiskar ur karet så det kanske överlever några yngel
                      mvh alexander
                      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Såg du några ägg?

                        Oftast när folk tror att deras silverhajar leker är det nåt sånt här de sett:
                        Bala Sharks doing the famous rubbing dance after eating. Not the best vid as before they were doing it crazy style

                        (kass video, men man ser jagandet och att de spänner sig mot varandra)

                        Många karpfiskar uppvisar aggressiva beteenden, och i just silverhajens fall inträffar det ofta i samband med matning.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • alcar
                          • April 2005
                          • 1398

                          #13
                          jo jag såg massa ägg och dom jagade inte varand det såg man dom simmade ganska sakta och gned sig mot varan och det komm massor med ägg sen så såg jag att dom tog några ägg som låg på botten och tog in i munnen och spottade ut dom efter ca 1 sek komm inte ihåg om det var honan eller hannen eller båda två som gorde så
                          mvh alexander
                          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Det kan inte vara fjäll som lossnar om dom gnabbas? Vore det rom borde dom väl inte spotta ut igen?
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • alcar
                              • April 2005
                              • 1398

                              #15
                              jo jag är helt säker pa att det är romm för dom är runda det är ju inte fjäll
                              mvh alexander
                              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                              Kommentar

                              Arbetssätt...