praktbotia biter ihjäl fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #16
    Ursprungligen postat av lenis3
    hmm annars kanske du kan pröva att lägga i en rot eller en sten så att fisken kan ligga där hela dagarna. Mina praktbotior låg jämt under rötter och stenar. Kanske är det så att din är så stressad för att den inte har någonstans att gömma sig.
    Jag hade mina botior ihop med mollys, upplevde inga problem.

    jag har flera gömställen, dels 3st blomkrukor som är halv nergrävda och med växter framför hålet, sen en byggd grotta med stenkol där i brukar den vara mest hela tiden.

    men jag hittade ett till dött yngel idag och då va botian i en yngelkasse och kunde omöjligen ha haft ihjäl ynglet.

    men ska se hur jag gör i veckan, funderade på att köpa 2st små praktbotior så den fick några kompisar då jag inte hittat nått sätt att bli av med den, vilket jag inte verkar få säga här då jag fått en varning för annonsering...
    Malinitzi tack för tipset, det enda jag fått veta var att den käkade vanligt flingfoder vilket den också gör för det mesta, köpte den ursprungligen då jag hade en fruktansvärd epedimi av snäckor vilket nästan helt verkar ha försvunnit nu.
    Malinitzi hur många har du i ditt 130L kar?
    mitt är ju 120-125L nått om man köper 2st små till borde de kanske kunna klara sig på 120L nått år eller 2 tills jag köper större kar?
    Senast redigerad av Pumba; 23 July 2007, 00:49.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Fråga i din affär om du inte kan få byta den mot någon annan fisk eller mat. Det brukar gå lättare än att försöka sälja den.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #18
        pumbaaaaa always remember... Hakula matata !!
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #19
          Ursprungligen postat av Amaro
          pumbaaaaa always remember... Hakula matata !!
          Hehe!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ha ha..

            Ursprungligen postat av Pumba
            4st går inte pga storleken på karet, de hade honom i ett utställningskar i zooaffären där han varit själv iaf ett år utan problem enligt butiken, har inte varit några problem i mitt kar heller tills förräns 2-3 veckor sedan.
            Det kanske var för att han var en grinig rackare som han fick gå ensam

            Skulle satsa på en sort framöver om jag var du, speciellt som någon här skrev att de har hört förut om Black Molly och Botier..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Pumba
              • January 2007
              • 345

              #21
              köpte 2st små kompisar till honom, förhoppningsvis har jag hunnit skaffa större kar innan dessa blivit för stora för mitt nuvarande då de 2 jag köpte var mindre än en blackmolly, den gamla jagar de nya lite ibland men de verkar hålla ihop jämte varandra nu, men funkar det inte så blir det nog avlivning av den gamla botian.

              får hoppas det löser problemet!

              Malinitzi: hur många botior har du i ditt 130L?

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #22
                Ursprungligen postat av Pumba
                köpte 2st små kompisar till honom, förhoppningsvis har jag hunnit skaffa större kar innan dessa blivit för stora för mitt nuvarande då de 2 jag köpte var mindre än en blackmolly, den gamla jagar de nya lite ibland men de verkar hålla ihop jämte varandra nu, men funkar det inte så blir det nog avlivning av den gamla botian.

                får hoppas det löser problemet!

                Malinitzi: hur många botior har du i ditt 130L?
                Hade 3 från början i januari - en dog!
                De två jag har nu är ganska orädda, framme mycket och tävlar om maten med andra firrar. Ska inte ha botior men har dem kvar då de ännu är så små - de ser i varje fall ut att må prima, kommer alltid fram vid matdags!

                Kommentar

                • Pumba
                  • January 2007
                  • 345

                  #23
                  mina 2 nya har nu varit i ett par timmar, och de verkar faktiskt som de hjälpte konstigt nog efter så kort tid då iaf en av de nya hakar på den gamla, lika så va alla 3 framme och åt när jag matade dem nyss, de nya är ju riktigt små så de hoppas jag ska låta bli andra fiskar och att även den gamla slutar nu.

                  Ville inte heller ha botior först men fick snäckor med en växt som sen spred sig som fasen i mina yngelkassar så då var en botia lösningen.

                  hoppas de fixar sig, kommer inom 1-2 år att skaffa ett större kar då jag står i startgroparna för att bygga nytt hus inom 1 år, då finns de plats för större kar, vilket tyvärr det inte gör i 1an jag bor nu, tveksamt om golven orkar större heller då de är riktigt dåliga, bor på bottenvåningen och här har man snålat rejält så jag har trägolv riktigt dåligt sådant medans de som bor på övriga våningar har betong.

                  En sak som slog mig när de gäller botior, har alla de svarta ränderna på samma ställe? för mina 3 botior nu är identiska med de svarta ränderna, elelr finns de naturliga variationer?

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pumba
                    mina 2 nya har nu varit i ett par timmar, och de verkar faktiskt som de hjälpte konstigt nog efter så kort tid då iaf en av de nya hakar på den gamla, lika så va alla 3 framme och åt när jag matade dem nyss, de nya är ju riktigt små så de hoppas jag ska låta bli andra fiskar och att även den gamla slutar nu.

                    Ville inte heller ha botior först men fick snäckor med en växt som sen spred sig som fasen i mina yngelkassar så då var en botia lösningen.

                    hoppas de fixar sig, kommer inom 1-2 år att skaffa ett större kar då jag står i startgroparna för att bygga nytt hus inom 1 år, då finns de plats för större kar, vilket tyvärr det inte gör i 1an jag bor nu, tveksamt om golven orkar större heller då de är riktigt dåliga, bor på bottenvåningen och här har man snålat rejält så jag har trägolv riktigt dåligt sådant medans de som bor på övriga våningar har betong.

                    En sak som slog mig när de gäller botior, har alla de svarta ränderna på samma ställe? för mina 3 botior nu är identiska med de svarta ränderna, elelr finns de naturliga variationer?
                    I stort sett sitter de på samma ställe men kan variera i bredd. Har du sett att de nästan kan vitna i de svarta strecken! Det kan de göra om man serverar någon extra smaskens som de smakar på och mina vitnar oftast samtidigt, för att efter en stund bli helsvarta igen - märkligt!

                    Kommentar

                    • Pumba
                      • January 2007
                      • 345

                      #25
                      Ursprungligen postat av Malinitzi
                      I stort sett sitter de på samma ställe men kan variera i bredd. Har du sett att de nästan kan vitna i de svarta strecken! Det kan de göra om man serverar någon extra smaskens som de smakar på och mina vitnar oftast samtidigt, för att efter en stund bli helsvarta igen - märkligt!

                      min blev gul och kritvit när dne va i yngelkassen, har inte rättat till sig riktigt än utan de är fläckig svart just nu men den blir mer och mer svart hela tiden, den är och gräver i gruset på grottan han var i innan.

                      men verkar som de hjälpte (hoppas jag iaf evigt)

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        #26
                        Ursprungligen postat av Pumba
                        min blev gul och kritvit när dne va i yngelkassen, har inte rättat till sig riktigt än utan de är fläckig svart just nu men den blir mer och mer svart hela tiden, den är och gräver i gruset på grottan han var i innan.

                        men verkar som de hjälpte (hoppas jag iaf evigt)
                        Normalt är de inga mördare! Hoppas allt nu lugnat ner sig för de är en verkligt trevlig bekantskap, ligger på stenar och vilar på fenorna eller står på huvudet i sand eller grus. Och blixtsnabba då de behöver vara det....Lycka till!

                        Kommentar

                        • TinaW
                          • December 2005
                          • 194

                          #27
                          Jag har aldrig haft problem med 2 mina botior (model XL ca 15-17 cm) och black mollisarna som ynglar av sig hela tiden... det kan förstås hända att några små försvunnit men inte som jag märkt i alla fall.
                          Jag har ju bara ett 200 liters och egentligen alldeles för mycket fisk... säkert omkring 20 ancistrus i varierande storlekar, från 5 cm till 10-12 cm stora... och troligtvis 30-40 black molly (något svårt att räkna) + 7-8 kardinal tetra och 2 svärdbärarhonor...
                          Ja, jag vet att jag måste göra av med en del fisk... men jag är väldigt "petig" med var dom hamnar ... inte vem som helst som får fisk av mig inte!!

                          Om det är någon som bor i "närheten" (Skåne) som vill ha ett par ancistrus så PM:a... så får vi se om vi kan komma överens om nåt!
                          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                          Sov gott min Bina älskling
                          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                          Kommentar

                          • Guest

                            #28
                            Ursprungligen postat av Pumba
                            men verkar som de hjälpte (hoppas jag iaf evigt)
                            Jo jag håller tummarna för dig som var så god att du köpte ett par kompisar till "monstret".
                            Jag brukar alltid beskriva mina Pbotier som akvariets clowner.
                            Detta är en fisk man verkligen kan studera i många timmar...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...