Zebrabotia!!!! HJÄLP!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pingvin93
    • July 2007
    • 67

    Zebrabotia!!!! HJÄLP!!!!!

    Hej!

    Jag har 2 zebrabotior de ända dem gör är att stå blickstilla bakom filtret och bakom värmegrejjen varför är de där hela dagarna.....
    Är de så att de inte gillar ljus?
    Svar tack !!!
    Senast redigerad av pingvin93; 17 July 2007, 19:37.
    ER IC
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hur varmt har du i akvariet? kanske är för varmt..hur stort är akvariet? vilka mer fiskar?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • pingvin93
      • July 2007
      • 67

      #3
      Ursprungligen postat av lenis3
      hur varmt har du i akvariet? kanske är för varmt..hur stort är akvariet? vilka mer fiskar?
      25Grader
      62L
      Mindre Gupysar,Rockaliknande Algätare och så då.. Zebrabotiorna.
      Hoppas på svar från någon!
      Så jag kan göra ngt åt det.
      ER IC

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        läst artbeskrivningen? Där står det att de behöver många gömställen. När jag hade praktbotior låg de gömda hela dagarna och kom fram först när jag släckte ljuset. De låg under rötter och stenplattor.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • pingvin93
          • July 2007
          • 67

          #5
          släckte lampan nyss, och jo de dök fram!!!
          Finns det inga sett att få dem att vara framme när det är ljust?
          ER IC

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ju fler du har och ju mer gömställen de har, ju mer får du se av dom.
            Låter konstigt men så är det!

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Kanske hjälper att skaffa fler? Jag har polkadotbotior...först köpte jag 2 men de var gömda hela tiden,sen skaffade jag 2 till å nu är de framme jämt!

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • Emmma
                • January 2007
                • 340

                #8
                Jag har fem zebrabotior, de rör sig i hela akvariet och kommer fram till glaset så fort de ser mig. Sociala och roliga fiskar. Så problemet bör vara att du har för få...

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  i artbeskrivningen står att du bör ha 4-6 st (läs artbeskrivningen..)
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • polysperma
                    • January 2007
                    • 550

                    #10
                    zebrabotia är skymning och gryningsfisk.
                    dom vill ha gömställen och ganska varmt, vi tuffar på med 28 grader i karet för att inte riskera vitaprick.
                    dessutom behöver dom tid att vänja in sej i karet innan dom är tuffa.
                    zebran är nog den botia som "pratar högst och mest" prakten är inte lika talförd.
                    maltabletter är en klar hitt i vårat kar och det lockar fram den blygaste zebran utan problem.
                    tänk på att ge dom gömslen (dubbelt så många mot antalet botior) annars råkar du kanske ut för det jag gjort ett par gånger, botian trycker in sej i utblåset på innerfiltret å sen är det stopp i pumpen plus en botia mindre.
                    och ja du kanske skulle satsa på att fylla upp så du iaf har 5 st.
                    botia vill oxå ha fin sand som dom kan böka runt i och gräva ner sej i :-)
                    och nej dom är inte döda när dom ligger på sidan på botten och ser döda ut, dom sover;-):-)
                    Även den bästa akvarist kan fela

                    Kommentar

                    Arbetssätt...