clownrasbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    clownrasbora

    Funderar på att skaffa clownrasboror till mitt nästa akvarium. Någon som har erfarenhet av dessa fiskar? Är de stimfiskar eller inte? Går det bra att bara ha ett par tre stycken?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Så här står det på zoopets beskrivning:

    pH 6-6.5

    100 cm & 120 liter

    Allätare. Äter i akvarium allt standardfoder.
    Väldigt lite är känt om denna art lekbeteende. Det är dock sannolikt att den leker bland växter i likhet med övriga rasboror och att den bör odlas i ett speciellt lekakvarium.
    Clownrasboran är en fredlig och livlig stimfisk. En del menar dock att den inte är någon stimfisk utan istället håller ett litet revir. Den trivs bäst i ett långsträckt akvarium som är ganska tätt planterat med finbladiga växter och en del flytväxter, men även har en fri simyta. Belysningen skall vara dämpad. Akvariet kan gärna innehålla några rötter.
    Den passar bra i ett sällskapsakvarium, men bör helst hållas tillsammans med andra rasboror, danior och mindre barber.
    Det är mycket svårt att se skillnad på könen, men hanarna är slankare och har mörkare intensivare färger på analfenan.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Tack för hjälpen Mamma Mia, men jag hade redan läst fakta här på Zoopet. Det var därför jag undrade! Tänkte i så fall ha den tillsammans med Corydoras och ett stim kardinaltetra men ville höra om någon har den eller har haft den och hur den är - revir eller inte, stimfisk eller inte?
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      Arbetssätt...