Parning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slöjstjärt
    • July 2007
    • 4

    Parning

    Varför säger alla att slöjstjärtar är missbildade?
    Senast redigerad av Slöjstjärt; 03 July 2007, 22:58. Anledning: Slöjtjärt
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Men herregud, ditt inlägg heter parning vad är detta?

    Och alla säger inte att slöjstjärtar är missbildade.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #3
      För att de är en fysiologisk avvikelse som man avlat vidare på? Slöjstjärten är ju en guldfisk som fått dubbel stjärt, förutom extremt stora fenor. I naturen hade denna genetiska variation inte överlevt första generationen eftersom de är mycket långsammare än "normala" guldfiskar.

      Vad man kallar missbildning eller inte är väl upp till en själv? Ska man vara krass är praktguppy, siamesisk kampfisk, diverse mollys och platys alla "missbildningar" antingen i färg, form eller bådadera (eg är alla avelsvarianter det). Vi (människan) avlar på ett utseende, inte funktion och då får vi djur som aldrig hade överlevt i naturen. Vissa drar gränsen för missbildning hårdare än andra.

      Själv drar jag gränsen vid (lagom) förstorade fenor, de hindrar inte fisken i hög grad att leva ett hyfsat "normalt" liv (vad är eg ett normalt liv för en fisk i ett akvarium?). Dubbla fenor, bubblor under ögon, klotrunda golfbollar etc är missbildningar i min smak .. men hey.. man kan ju lika gärna kalla labrador och grand danois missbildade om mopsen är norm?
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • Fellan
        • June 2006
        • 551

        #4
        Ursprungligen postat av Slöjstjärt
        Varför säger alla att slöjstjärtar är missbildade?
        om du säger att dom inte är missbildade, då blir det ju inte alla som säger att dom är missbildade
        Always look on the bright side of life!
        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

        Kommentar

        Arbetssätt...