Kuhli i filtret....???? och var är de andra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Kuhli i filtret....???? och var är de andra?

    Köpte tre stycken kuhliålar i fredags efter påtryckningar från de yngre hemma. Släppte efter inkoppning i dem och har sen inte sett till dem trots letande. Nu lyfte jag på locket till filtret (Juwelakvarie) och där ligger minst en av dem slingrad runt värmaren men vid full vigör. H*n måste tagit sig in i det lilla mellanrummet mellan utblåsröret och behållaren. Ska jag försöka få ut den eller klarar han sig själv? Hur bra kan de gräva (har fin sand 0,3 mm råda), (letar efter de andra två)?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Jag köpte 4 st...

    och en dog i innerfiltret första dagen... Simmade väl in där för att den blev orolig... Sedan hade jag fullt sjå att få syn på de andra 3 men de levde och efter den första har ingen simmat in i pumpen... Nu är de så feta så även om jag hade haft den pumpen kvar så hade de inte kommit in

    TA UT DEN UR PUMPEN INNAN DEN DÖR DÄRINNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Håll lite koll på pumpen i fortsättningen men de andra gömmer sig nog bara.. Se till att du inte har några öppningar i täckglaset för de hoppar gärna ur...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Okej...panik.... han vill inte ut och hur i h-vete ska jag få tag i han??? Rädd att det är två som är där för ena sonen hävdade bestämt att det ar två huvuden däri..... hjälp!!!!! Det går inte att få ner en håv i filterbehållaren och den sitter fast - Juwelakvarie. Utrymmet där han/de är är det där värmaren är, brevid filterbehållaren. Det finns två hål där sladdarna går ut som jag har satt pappbitar för – kan de verkligen komma ut där? hur? kan de krypa?
      Katharina : är dina framme något eller gömmer de sig alltid?

      Kommentar

      • Katina
        • January 2006
        • 163

        #4
        Hjälp, då!!! det står att det är 691 pers online finns det verkligen ingen som vet hur man/om man ska, får ut en kuhli ur ett juwelfilter :-)

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Det borde väl gå att få ut den med en håv modell mindre.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Eller gör en speciell ålhåv som passar i pumpen...kanske nylonstrumpa på nån slags ståltråd ?

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • Katina
              • January 2006
              • 163

              #7
              Ska försöka tillverka en juwelanpassad ålhåv - återkommer. Satans kuhli!!!! Jag som har så mycket fina gömställen med rötter och små stengrottor. Grrrrrr!!!!!

              Kommentar

              • Katina
                • January 2006
                • 163

                #8
                Tack för att ni bryr er och nu har akvariet slocknat och sönerna lagt sig med det förtroendeingivande – mamma fixar det här, imorgon är ålarna ute – shiittt (ursäkta) men jag kan inte få tag i dem (ålarna Inte sönerna), det är för trångt, kan de ta sig ut? ska jag stänga av pumpen eller?????

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Sorry, min son vägrade somna så jag missade frågan..

                  Ja, mina Khuli gömmer sig och periodvis tror man att fler har dött men sen helt plötsligt så kommer det fram några feta ringlande rackare

                  Jag vet inte hur ditt filter ser ut, går det att ha en öppning så de hittar ut? Jag tror att Khulin kvävdes i mitt innerfilter.. Har du inte lite ståltråd så att du kan tillverka någon liten tratthåv eller något... Attans vilket jobb!!!

                  Om du stänger av pumpen måste du ta ut filtret för det blir äckligt... Men frågan är hur det går med syret till ålarna då??? Någon annan kanske kan det där bättre än jag och vet vad du har för pump...

                  Lycka till...
                  Senast redigerad av Katharina; 01 July 2007, 22:01.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    är det en modell mindre ål så kan du suga upp den med en slang och ner i en hink!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Katina
                      • January 2006
                      • 163

                      #11
                      Jag lyckades skrämma ut dem ur filtret till sist (slang var annars ett smart tips), men tyvärr kan de ta sig in samma väg igen... vet inte om det går att täppa till på något sätt, får hoppas att de är smarta nog att hitta ett nytt gömställe, suck... Har inte sett till dem idag men de gömmer sig väl. Kollade i filtret igen, men ingen där som jag kunde se, (det är väldigt mörkt däri). Jag tänker att om jag öppnar locket till filtret ofta så vill de inte bo där – hi, hi.

                      Kommentar

                      • saltbiff
                        • December 2006
                        • 607

                        #12
                        Jag hade samma problem med mina räkor...Vart är räkorna? Jaha,de sitter i pumpen som vanligt...Jag satte en gummisnodd på det svarta röret,virade den flera varv så det vart tjockt och satte på röret på pumpen...Nu skulle inte några räkor komma förbi..hehe..Det funkade! Men nu kan man hitta sina äppelsnäckor i pumpen istället för att locket inte täcker helt...Suck

                        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                        Kommentar

                        • Katina
                          • January 2006
                          • 163

                          #13
                          Gummisnodd...smart! Måste i så fall först bara försäkra mig om att ingen är därinne så att jag stänger in den istället – hu!

                          Fråga: Gräver kuhli ner sig helt i sanden?

                          Kommentar

                          • 3 guppy
                            • February 2007
                            • 2068

                            #14
                            Beror på hur djup sand du har, har du djup sand så är svaret ja.

                            Usch låter läskigt
                            tur att dem kom ut.

                            Jag gillar ålar.

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Hi hi...kan inte motstå detta:

                              "Ni som vandrar genom livet, mot ett ständigt fjärran mål
                              Stanna upp ett tag och grubbla: är det nån som sett min ål?

                              Så säg mig, var är ålen, vänner?
                              Ser ni ålen, vänner?
                              Undran och skräck jag känner – var var var?
                              Jag undrar blott: var är ålen, broder?
                              Ge mig ålen, syster!
                              Söken och leten tåligt,
                              Va’ de’e det dåligt,
                              Utan ål "

                              -Vila i frid, Povel Ramel (snyft)
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...