Guldalgätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elis12
    • May 2007
    • 250

    Guldalgätare?

    Så kallas dom där jag köpte dom.Va jag förstår när jag läser här
    heter dom kinesiska algätare.Hämska fiskar va jag förstår.Ringde
    affären där jag köpt dom,han garanterar att dom här bara blir 10-15cm
    o är mycket fredligare.Som nybörjare vet man ju inte så mycket.Finns det en mindre fredligare variant?Mina är gula.Han är dock villig att ta tillbaks dom om jag inte ville ha dom.Så va gjör jag?Mvh Elis.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Guldalgätare är samma fisk som kinesisk algätare, och jag tror ju att sannolikheten är stor att den blir lika stor och grinig som den vanliga. Ibland kan man se små algätare i affärerna som är både gula, och grå som vildformen, de helgula är inte albino, eftersom de har svarta ögon.

    Om du har tur är det en guldancistrus, som är en albinoform av ancistrus, och då stämmer det affären sa om storleken och beteendet, de är nog även bättre algätare än algätaren(!). Men vad affärer säger ska man ta med en nypa salt, de verkar ofta dra till med vad som helst för att få sålt den stackars fisken.
    Senast redigerad av Shepard; 28 June 2007, 12:27.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Om det inte är tex en guldancistrus du har utan en odlingsvariant av Kinesisk algätare så kommer den inte att bli mindre eller snällare för att den är albino. Om du kunde få fram det latinska namnet så du kan säkerställa vad det är för art du har köpt skulle det nog vara lättare att avgöra saken.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jädrens, du var före Micke! Men samma svar iaf!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • elis12
            • May 2007
            • 250

            #6
            Tack för svaren.Det är tyvärr inte en guldancistrus såg jag när jag kollade dom.
            Är väl inget annat att gjöra då än att lämna tillbaks dom.Synd,för dom är fina
            att titta på.Mvh Elis

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, det är nog rätt viktigt att själv veta vad man köper, eftersom det som affärerna säger inte alltid är att lita på, tyvärr. Men ditt akvarium är väl på 250 liter? Då har du nog inte lika mycket otur som de stackare som blir pålurade kinesiska algätare till småakvarier. Med bra inredning och gömställen kanske de skulle funka i det akvariet. Men de kräver kanske lite tuffare sällskap.
              Senast redigerad av Shepard; 28 June 2007, 13:17.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...