Praktbotia och scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristin
    • March 2004
    • 36

    Praktbotia och scalarer

    Hej

    Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med. Igår var jag i Karlstad och köpte hem några scalarer som jag hoppades på att de skulle trivas i akvariet och till min stora lycka trivs de bra, MEN...jag har även en praktbotia som tyvärr går ensam i karet och han var inte överräns om att scalarer skulle passa i akvariet.
    Jag har tyvärr bara en praktbotia kvar eftersom den andra dog för några veckor sen. Så han har nu börjat trakassera scalarerna och idag fick en av dem halva ryggfenan avknippsad.

    Men jag har för mig att jag läste att praktbotior kan bli stökiga av att vara ensamma. Är detta sant?
    Kan det hjälpa att köpa flera eller blir det bara värre?

    Vore väldigt tacksam för alla råd som jag kan få. För tillfället bor botian i en gurkburk och är inte särkilt nöjd med det.

    MVH

    Kristin
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Jag tycker du ska køpa fler. Då kan dom støka med varandra istællet før med dina scalarer. Dom ær ju stimfiskar...
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      kristin oavsätt om vad svaret på frågan är så bör du ändå skaffa fler praktisar, de mår skitdåligt då de är ensamma, detta kan i sin tur trigga skumt betende som i ditt fall att den är aggro..

      Skalarer och praktbotier ska i normala fall komma bra överens. Är du säker på att det inte kan bero på att du har för litet akvarium eller liknande??
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Har tre skalarer och fyra praktbotior, de umgås inte men bråkar aldrig. Testa med att ge din botia några kompisar, kanske sitter problemet i "sociala" problem, dvs brist på sociala kontakter
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Hej kristin.
          Precis som dom skrivit här ovan är praktbotian en stimfisk. Jag har 7 botoir & 5 scalarer i mitt ena kar & dom har aldrig bråkat med varannn.
          Jag skulle pröva med att köpa 4-5 till botior så ska du se att problemet e löst & attt du har fått ett mkt roligare kar att titta på med flera dansande botior!

          Mvh Eva

          Kommentar

          Arbetssätt...