En bluff att Microrasbora galaxy var utrotningshotad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det har ju tidigare spridits info om att denna art som nu heter Celestichthys margaritatus var på väg att helt utrotas pga överfiske för akvariehobbyn.
    När denna uppgift kom var jag tämligen skeptisk till detta eftersom det de facto var som så att den blev vanligare och vanligare i handeln samtidigt som priset rasade.

    Nu har det visat sig att mitt antagande som tur var visade sig vara helt korrekt - arten är inte på något sätt utrotningshotad. Tvärtom är den så vanlig i naturen att den idag fångas i kopiösa mängder och torkas för att användas som matfisk!!!!!

    I en artikel i Practical Fishkeeping (denna tidning var för övrigt den första att sprida ryktet om att den var utrotningshotad, och är nu den första att dementera den - låter som kvällstidningsjournalistik) http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1267 så skrivs det nu bl.a.

    The fish, which were previously caught for food and sold as dried fish were a food of local poor people, according to Tin Win.

    He says that they got a much bigger return on selling the fish for the aquarium trade compared to what they made when they sold the same fish for food:

    "Due to this fish, the people in rural areas got some more income, because, previously the fish were dried and sold as dried fish as food for the poor people."

    Tin Win told Practical Fishkeeping that locals received 25 Kyats (approximately 25p) for a can of 500 Galaxy rasboras, but received 1p per fish when they sold them to the aquarium trade.


    Så nu är det istället tvärtom - dvs det är bra om man köper vildfångad fisk
    UNDERBART! Då kan man säkert köpa dem ännu billigare snart???
    Troligen har den en otroligt reproduktionstakt (i naturen) om den kan fångas i sådana kopiösa mänder.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      UNDERBART! Då kan man säkert köpa dem ännu billigare snart???
      Troligen har den en otroligt reproduktionstakt (i naturen) om den kan fångas i sådana kopiösa mänder.....
      Tror nog inte att de VF inte blir så mycket billigare i affärerna - de har ju sjunkit rejält i pris sedan de introducerades och tillgången har ju hela tiden varit riklig. Detta innebär ju att exportörerna hela tiden har vetat om att det finns massor av den.

      För att de skall falla i pris ytterligare så krävs det att den är lätt att massproducera i akvarium och enligt uppgift så är det ju mycket lätt att få yngel av den, men den är inte lätt att odla på mängd. Detta innebär att den knappast kommer att bli så mycket billigare - så tror jag i alla fall
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Har idag suttit och skrivit ihop en artbeskrivning för denna art och har då kunnat konstatera att ryktet om att den skulle vara utrotningshotad lever kvar - bl.a. på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Celestichthys_margaritatus men även på en massa andra ställen
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tors hammare
          • April 2007
          • 572

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Har idag suttit och skrivit ihop en artbeskrivning för denna art och har då kunnat konstatera att ryktet om att den skulle vara utrotningshotad lever kvar - bl.a. på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Celestichthys_margaritatus men även på en massa andra ställen
          När kommer artbeskrivningen ?


          Skönt att höra att det var en bluff, blev lite orolig när jag sökte på nätet och fick upp dessa träffar med utrotningsdiskussionen.
          Vill ju helst inte bidra till att denna lilla trevliga art utrotas i naturen.
          Senast redigerad av Tors hammare; 19 June 2007, 17:08.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Tors hammare
            När kommer artbeskrivningen ?
            Preliminärt den 21/7
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tors hammare
              • April 2007
              • 572

              #21
              Ok, tack för svaret.
              Mvh Peter

              Kommentar

              Arbetssätt...