Eldstjärtar i grupp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Eldstjärtar i grupp?

    Jag köpte 8 eldstjärtar idag, eftersom jag vill se om det är som jag tror, att eldstjärtar bör hållas i en grupp. Har man en, blir de ofta aggressiva mot andra fiskar, och har man två, ger de sig på varandra. Det är väl så med en del grupplevande fiskar, att de blir aggressiva mot artfränder och andra arter, om man har för få, men inte lika aggressiva om man har fler. Är inte t.ex elefantnosen så´n? Även en del barber blir väl fredligare ju fler man har, som t.ex tigerbarber? Såg en ensam purpurhuvudsbarb i en affär som jagade runt en betydligt större nicaraguaciklid.

    Så jag vill se om det är så med eldstjärtar också, och när det går ett antal i affärerna, så verkar de ju oftast hålla sams. När jag hade släppt i dem i akvariet ställde sig 6 av dem tillsammans i ett hörn. Om man överbefolkar ett malawiakvarium t.ex, så minskar väl aggressiviteten, för att de inte har plats att ägna sig åt revirbeteende, men då leker de väl heller inte gärna? Men så är det nog inte med eldstjärtar, utan har man en grupp, så tar det nog fram deras naturliga beteende istället. Även siamensis, som ju ses som en fredlig fisk, kan väl bli lite griniga om man bara har en, om jag inte missminner mig? Jag hört om en (svensk tror jag) som lyckades odla eldstjärtar, och han hade över 10, om jag minns rätt.

    Nå´n som har haft en grupp eldstjärtar? Hur betedde de sig i så fall?

    Jag har dem tillsammans med paletter, rödciklider (H. lifalili), marmorgurami, chokladmalar, och L103 (är de i alla fall köpta som).
    Senast redigerad av Shepard; 10 June 2007, 23:48.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Jag ser fram emot att få veta hur det går för dig, eldstjärtar är så vackra och jag har funderat på att göra samma sak so du gjort i flera år men det har aldrig blivit av. Nu skulle jag ha haft möjligheten då jag har ett "tomt" 363 Liters kar med bara levandefödare men tyvärr också 3 st siamensis. Har för mig att eldstjärtar kan vara aggresiva mot dom så jag vågar inte riktigt.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Hej Micke A.
      Även jag väntar på uppdatering ang dina eldstjärtar. Mkt vackra e dom. sist jag var i en butik så hade dom en där på ca 25 cm som var så vacker. Men jag våga inte köpa den eftersom mina 3 inte ens e 8 cm stora. Men jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa flera om dom trivs bättre så. Gärna uppdatering om några dar, tack!

      Mvh Eva

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        eldstjärt + siamensis = död siamensis
        min 12åriga eldstjärt Eldis dog för några månader sen..men fin var hon!

        micke: tänk på att ge ordentligt med utrymme..hur stort akvarie har du dom i? det går säkert lättare när de är mindre, men så fort de blir större tror jag en kommer att dominera övriga.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Vill också höra hur det går!!!!

          Jag har nämligen en eldstjärtshuligan som jag bara avgudar
          Och visst är dom vackra...

          Jag skulle inte våga chansa för egen del (Voldis har jagat ihjäl för många fiskar för mig), men å andra sidan har jag sett en hel grupp fullvuxna eldstjärtar i ett jättestort akvarium hos stadens mest ansedda akvariehandlare. Och de verkade då kunna samsas..... men de hade somsagt REJÄLT med utrymme!
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            ungefär hur stort?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Har svårt att uppskatta vattenvolymen, men det var längs en hel kortvägg och även bra högt. Helt klart bland det största i akvarieväg jag sett
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Men Micke då? Har du gjort en helomvändning?? Du som alltid förespråkat att man bara skall ha en eldstjärt i akvariet? Nu blev jag rejält paff! Du var ju på mig rejält när jag hade mina fyra regnbågshajar juh? Jag tror ju definitivt de kommer göra upp om vem som skall få vara herre på täppan i en strikt rangordning. Förbered dig på ett akvarium med mycket "liv".
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Men Micke då? Har du gjort en helomvändning?? Du som alltid förespråkat att man bara skall ha en eldstjärt i akvariet? Nu blev jag rejält paff! Du var ju på mig rejält när jag hade mina fyra regnbågshajar juh? Jag tror ju definitivt de kommer göra upp om vem som skall få vara herre på täppan i en strikt rangordning. Förbered dig på ett akvarium med mycket "liv".
                  Ja, men jag har tänkt till lite Men fyra är nog för lite, hade själv fyra regnbågshajar ett tag, och de försvann, hade ihjäl varandra, antar jag. Köpte eldstjärtarna på Trop, och han föreslog 8 stycken. Har tyckt det varit lite konstigt att han säljer eldstjärtar i 4-pack, men har som sagt börjat fundera på om det inte är rätt, även om man nog bör ha fler än 4. Har som sagt hört om en som lyckats odla dem, och då hade han över 10, tror jag. Har dem med rätt tuffa fiskar, som bör kunna försvara sig. Marmorguramina är stora, och palettparet är av det tuffare slaget, klarar sig bra mot rödcikliderna.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...