pump? utan slang och syresten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ivandrago
    • October 2006
    • 46

    pump? utan slang och syresten?

    Hej!
    Efter att ha läst här så förstår jag att jag antagligen kommer få både en och två utskällningar eller någon annan form av sågning eller moralpredikan på mig.. men jag har lite frågor och detta är nog det enda stället där det känns rätt att fråga, samt att jag faktiskt bara vill göra rätt för mig.. så min fråga är;
    Jag har ett akvarium med tre slöjdstjärtar och jag undrar om min pump räcker för dem?! Det är så att jag har läst runt lite balnd alla trådar här och många pratar om syresten, slangar o.s.v. Jag har en pump som sitter 1 cm under vatten ytan så att vattnet cirkulerar(syresätts) och det finns ett filter i det. Räcker detta? Eller behöver jag något mer..? När man läser här verkar det som om man behöver mer saker men mina fiskar har alltid mått kanon, akvariet har alltid skötts med regelbundna vattenbyten och jag spolar "rent" filtret en gång i månaden i "gammalt" akvarievatten.. Fiskarna är pigga och är jätte fina..

    Tacksam för svar och jag vill jätte gärna att ni säger till om jag gör något fel så jag kan ändra på det omgående.. Mina fiskar är guld. Vill dem allt bra och jag vill som sagt bara göra det som är bäst för dem!

    kramhej så länge
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    Det beror på, hur stort akvarium rör det sig om och vad är det för pump?
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Nej, du behöver inget mer. Att ytvattnet är i rörelse är fullt tillräckligt vad det gäller syresättningen.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • Ivandrago
        • October 2006
        • 46

        #4
        Det ett akvarie på ca 60 liter.. pumpen är en aquael.. så jag behöver ingen syresten alltså?

        tack för svaren

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Nej och som du själv säger så mår ju fiskarna bra - det är inte bubblorna som skapar syresättning utan rörelsen på ytan. Men på sikt behöver du en större tank och filter, ..men det har du ju insett själv.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Du kan knappast göra mer rätt för att vara "nybörjare." Visst, 3 slöjstjärtar, och 60 liter är lite, men du verkar ha koll på det redan. Tydligen duger pumpen, eftersom den annars skulle sättas igen fortare, det enda tråkiga är väll att du förlitar dig huvudsakligen på mekanisk filtrering, men det är ju vad man får när man lever med små baljor, och innerfilter.
            Lycka till.
            B!

            Kommentar

            • Ivandrago
              • October 2006
              • 46

              #7
              Ja, jag har hört och vet nu att mitt 60 liters är för litet för dem, men jag håller på att införskaffa större och under tiden gör jag allt jag kan för att de ska ha det bra!
              Kan Mr B förklara vad han/hon menar med "när man lever med små baljor, och innerfilter"? och gärna en förklaring på "det endaa tråkiga är att du förlitar dig huvudsakligen på mekanisk filtrering"? Vad jag precis skrev i mitt första inlägg så bad jag inte om sågningar, utan om kunskap.. så tala istället om hur jag ska göra så det blir så bra det kan bli!
              Tack på förhand!

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Problemet är att baljan med den last du har, är för litet för att få en fullt fungerande biologisk rening. Det innebär att din renhållning består av export av restprodukter, och kallas då "mekanisk filtrering" till skillnad från när man har filtermaterial nog för att egentligen aldrig behöva rengöra den. Då sker exporten av överskottsnäring i form av vattenlösliga näringsämnen vid vattenbyte, och växtmassa som rensas ut. Det närmsta du kommer ett godtagbart biologiskt filter i en så liten balja är att skärma av ett hörn med filtermatta, och suga vattnet igenom med en pump. Inte alltid möjligt att göra, på ett snyggt sätt. (Inte helt sällan så som akvariebutiker löst filtreringen, då det är en billig lösning med hög kapacitet.

                B!

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Det du först och främst ska tänka på är att ett litet akvarium värms mer av rumstemperaturen än ett större, kör själv små baljor. Slöjisar vill ha svalare än tropiska akvariefiskar, så om temperaturen går upp för högt bör du finna ett sätt att kyla ner vattnet så de inte får "värmeslag".

                  Sen brukar man skilja på mekanisk filtrering och biologisk filtrering. Denna del är egentligen inte min avdelning att besvara (hehe IG i vattenkemi?). Ditt innerfilter sköter den mekaniska filtreringen, dvs tar bort en stor del av smutspartiklarna som filterbakterierna sen käkar upp. Din botten tillsammans med växter svarar för den biologiska filtreringen, t.ex. bryter ner fiskbajs som sedan blir till växtnäring.

                  Ditt filter duger bra om det är anpassat till akvarievolym, jag har Fan 2 till 63L.

                  Och du bör flytta dem till större innan de når 7cm (stjärtfena oräknad).
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Luftpump med syresten är bra att ha för att driva ut koldioxiden som kan sänka pH.
                    När man inte har växter som behöver koldioxid.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Ivandrago
                      • October 2006
                      • 46

                      #11
                      okej tack så mycket för svaren, mina har inte nått 7 cm och som jag sa så håller jag på att byta. Jag tror att jag ska skafa en lyft pump med syresten då kramfors. Jag har alltid haft koll på temperaturen och ser alltid till att vattnet är tillräckligt svalt, så mina fiskar får inte värmeslag.

                      Kommentar

                      • Metalmaid
                        • September 2006
                        • 815

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ivandrago
                        okej tack så mycket för svaren, mina har inte nått 7 cm och som jag sa så håller jag på att byta. Jag tror att jag ska skafa en lyft pump med syresten då kramfors. Jag har alltid haft koll på temperaturen och ser alltid till att vattnet är tillräckligt svalt, så mina fiskar får inte värmeslag.
                        Låter bra att du har koll på temperaturen

                        Och kramfors har inte helt rätt i sitt uttalande, men ditt prio är ju fiskarna och inte växterna.
                        Hare bäst...och simma lugnt
                        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                        http://mariahalsoforum.forum24.se/
                        http://www.helpdesken.forum24.se/

                        Kommentar

                        • EvaPeva
                          • May 2007
                          • 765

                          #13
                          Hej Ivandrago.

                          Jag tycker det är så kul att läsa dina inlägg! Du vill verkligen dina fiskars bästa & tar reda på saker för att kunna ordna till det. En eloge till dig!

                          Mvh Eva

                          Kommentar

                          • Ivandrago
                            • October 2006
                            • 46

                            #14
                            Tack EvaPeva! Det värmde! Klart jag vill deras bästa.. de är ju mina älskade husdjur!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...