Sjukt teleskopöga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lugas
    • May 2007
    • 33

    Sjukt teleskopöga

    Det är så att min lilla Åke över en natt fått vad som ser ut som små hål i sina stjärtfenor, toppen på högerfenan är vit och de verkar ha tunnats ut. Han ser även ut att ha fått lite slembildning på kroppen precis där stjärtfenorna börjar. Ofta är han slö och ligger mest på botten och stirrar eller strax under vattenytan.

    Ned&Ted (neontetras som han levt med sedan den 29:e December 06) verkar inte sjuka då de glider runt tillsammans precis som de alltid gjort. Färgerna är skarpa och fina och de är till synes helt opåverkade. Det är bara Åke som verkar sjuk.

    Så vad ska jag göra? Jag har ett extra miniakvarium i plast som jag kan föra över honom till ifall jag måste ta bort honom från de andra.
    Senast redigerad av Lugas; 06 June 2007, 18:38.
  • Lugas
    • May 2007
    • 33

    #2
    Jag googlade lite och kom fram till att Åke antagligen har både fenröta och vita pricksjukan. Jag får väl ta mig till djuraffären där han är köpt för att köpa fiskmedicin.

    Kommer Åke´s fenor att läka och återhämta sig eller kommer de förbli "ärrade"? Någon som har erfarenhet och vet?
    Senast redigerad av Lugas; 07 June 2007, 03:48.

    Kommentar

    • Lugas
      • May 2007
      • 33

      #3
      25 visningar och inget svar? Omtanken är hjärtskärande.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Fenor läker ut av sig själv så länge fenbasen inte är skadad. Kör tre behandlingar mot vita prick och höj vattentemperaturen så mycket du kan under behandlingen (se upp, teleskopfiskar är kallvattenfirrar!).
        Det är troligen också bra om du kör en saltbehandling, läs mera om det i andra trådar och i artiklarna härinne.
        Så får vi hoppas att Åke blir frisk!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Du skriver inget om att han har vita prickar på sig så vad får dig att tro pricksjuka? Hur stort akvarium har du förresten? Värmen är ingen fara för slöjstjärtar.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Du skriver inget om att han har vita prickar på sig så vad får dig att tro pricksjuka? Hur stort akvarium har du förresten? Värmen är ingen fara för slöjstjärtar.
            Hmm...slöjstjärtar är framtagna från guldfisk, och guldfisk vill inte gärna ha mera än omkring 25 grader i vattnet.
            I en del bruksanvisningar till vitaprick-medicin står det att man kan höja värmen till uppemot 30 grader för att parasiterna skall utvecklas snabbare. Gör man det med en guldfisk (låt vara en svart en med teleskopögon), som redan är lite krasslig är det nog kört.
            Det var därför jag varnade för värmen.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Lugas
              • May 2007
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Du skriver inget om att han har vita prickar på sig så vad får dig att tro pricksjuka? Hur stort akvarium har du förresten? Värmen är ingen fara för slöjstjärtar.
              Smart som jag är så lyckades jag ta bort den delen. Men tittar man på Åke framifrån så ser man vitaktiga smårickar, främst runt ögonen. Och varje ände av hans 2-delade stjärtfenor är vita.
              Senast redigerad av Lugas; 07 June 2007, 18:48.

              Kommentar

              • Lugas
                • May 2007
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Fenor läker ut av sig själv så länge fenbasen inte är skadad. Kör tre behandlingar mot vita prick och höj vattentemperaturen så mycket du kan under behandlingen (se upp, teleskopfiskar är kallvattenfirrar!).
                Det är troligen också bra om du kör en saltbehandling, läs mera om det i andra trådar och i artiklarna härinne.
                Så får vi hoppas att Åke blir frisk!

                Underbart skönt att höra. Teleskopögon har ju normalt väldigt fina fenor, så att se dem ett skick likt höstlöv är inte trevligt. Jag antar för övrigt att vattnet ska vara neongrönt? Jag slängde i en lagom dos av Tetra Medica´s General Tonic.

                Jag skulle tro att vattnet ligger på 20 grader just nu. Iom att jag inte har någon fancy equipment så har jag ingen möjlighet att ställa in värme osv. Jag känner mig dock väldigt taskig just nu som fick slänga ner honom i ett litet plastakvarie som rymmer kanske 5 liter. Det vanliga jag använder mig utav rymmet väl uppemot 20 och de trivs riktigt bra där.

                För er som antagligen kommer att läxa upp mig så kan jag berätta att jag letat fram familjens gamla 50l akvarie och allt jag behöver är min kommande lön och en ny filterpump så är det klart att köra.

                Kommentar

                • Lugas
                  • May 2007
                  • 33

                  #9
                  Det har börjat komma en massa slemaktigt skit som ligger och skräpar på botten. Är det möjligtvis slemhinnan som börjar lossna iom medicinen som blandats i vattnet? Mao, det är positivt?

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Slöjstjärtar är inte lika tåliga för "kyla" som en vanlig guldfisk.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Lugas
                      • May 2007
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Slöjstjärtar är inte lika tåliga för "kyla" som en vanlig guldfisk.
                      Oavsett vilket så har Åke aldig visat något missnöje när det kommit till vattentemperaturen.

                      Det vattnet jag hällt ner fiskmedicinen i, ska fiskarna (jag la över mina 2 neontetras också, inte värt att anta att de är friska) vara i det hela tiden eller ska vattnet bytas efter en tid? Stod nämligen att behandlingen skulle pågå i 5 dagar.

                      Kommentar

                      • fifi
                        • August 2006
                        • 695

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lugas
                        Oavsett vilket så har Åke aldig visat något missnöje när det kommit till vattentemperaturen.

                        Det vattnet jag hällt ner fiskmedicinen i, ska fiskarna (jag la över mina 2 neontetras också, inte värt att anta att de är friska) vara i det hela tiden eller ska vattnet bytas efter en tid? Stod nämligen att behandlingen skulle pågå i 5 dagar.
                        Du har rätt i att det ska vara i 5 dagar där Kör själv general tonic när jag är så illa tvungen och redan testat salt [har dock inte haft någon i så illa skick som Åke verkar vara i.. än]. Så låt stå i 5 dagar, sedan ett vattenbyte och gärna lite nya filterbakterier. Någon sa att det kunde vara värt med 3 kurer så häll i nästa laddning dagen efter.

                        Inte säker på hur mycket vatten du borde byta dock, jag brukar ta omkring 80% [den gröna färgen är ihärdig!] första dagen och självklart med vattenpreparat och extra bakterier - annars vore det ju för illa. Men som sagt, det är bara jag och kanske har någon ett bättre förslag på bytesmängden där!


                        Hoppas han blir bra! Har själv en teleskopis som haft lite otur med ett öga som trillade ur, så lilla Doebbels simmar runt enögd och hade en infektion på det friska för ett tag sedan, men det verkar släppa iaf. Vettesjutton hur mycket hon egentligen ser men mat lyckas hon få i sig i alla fall, senare när jag skaffat ett till stort ska hon få flytta dit och slippa dom 2 andra tjockisarna till slöjisar som matkonkurrenter.


                        As for temperaturen så uppskattar de lite varmare än guldisar. Dom är ju väldigt skilda arter nuförtiden och har blivit odlade i ett par hundra år nu.. Eller ännu längre? Minns inte helt. Så ha det lite varmare så kickar medicinen ordentligt. Se bara till att genomströmningen är god så syre och sådant håller sig bra.
                        mvh
                        Fifi

                        I'm so cute, I poop rainbows.

                        Kommentar

                        • Lugas
                          • May 2007
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av fifi
                          Du har rätt i att det ska vara i 5 dagar där Kör själv general tonic när jag är så illa tvungen och redan testat salt [har dock inte haft någon i så illa skick som Åke verkar vara i.. än]. Så låt stå i 5 dagar, sedan ett vattenbyte och gärna lite nya filterbakterier. Någon sa att det kunde vara värt med 3 kurer så häll i nästa laddning dagen efter.

                          As for temperaturen så uppskattar de lite varmare än guldisar. Dom är ju väldigt skilda arter nuförtiden och har blivit odlade i ett par hundra år nu.. Eller ännu längre? Minns inte helt. Så ha det lite varmare så kickar medicinen ordentligt. Se bara till att genomströmningen är god så syre och sådant håller sig bra.
                          Perfekt. Mina första fiskar nämligen så allt detta med sjukdomar är helt nytt för mig. Vore ju synd att ta livet av dem när det är precis tvärtom jag vill =)

                          Tja, Åke verkar som sagt uppskatta den temperaturen jag haft att erbjuda hittills, så jag vill inte ändra för mycket. Och ang. genomströmningen. I vårt gamla akvarie fanns det ju såklart en syrepump, ska jag stoppa ner syreslangen i miniakvariet eller är det lite för mycket? Under karantänen så är ett akvarie med 4 liter vatten allt jag har att erbjuda just nu, så en syrepump är kanske lite att ta i?

                          Man känner sig så jävla taskig som ens haft ett så litet akvarie, men ibland kommer det till användning så helt illa var det kanske inte i slutändan sett ut karantänsperspektiv.

                          Tackar för att tips jag fått hittills iaf. Det är skönt att veta att det finns lite hopp =) En fisk må kanske vara trams för andra, men efter 7 månader vid skrivbordet ser man dem med andra ögon =D

                          Kommentar

                          • fifi
                            • August 2006
                            • 695

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lugas
                            Perfekt. Mina första fiskar nämligen så allt detta med sjukdomar är helt nytt för mig. Vore ju synd att ta livet av dem när det är precis tvärtom jag vill =)

                            Tja, Åke verkar som sagt uppskatta den temperaturen jag haft att erbjuda hittills, så jag vill inte ändra för mycket. Och ang. genomströmningen. I vårt gamla akvarie fanns det ju såklart en syrepump, ska jag stoppa ner syreslangen i miniakvariet eller är det lite för mycket? Under karantänen så är ett akvarie med 4 liter vatten allt jag har att erbjuda just nu, så en syrepump är kanske lite att ta i?

                            Man känner sig så jävla taskig som ens haft ett så litet akvarie, men ibland kommer det till användning så helt illa var det kanske inte i slutändan sett ut karantänsperspektiv.

                            Tackar för att tips jag fått hittills iaf. Det är skönt att veta att det finns lite hopp =) En fisk må kanske vara trams för andra, men efter 7 månader vid skrivbordet ser man dem med andra ögon =D

                            Hmm, 4 liter var inte mycket, då tycker jag du ska nöja dig med en kur och se hur han mår på det så han slipper vara i det så länge! Vad är det mer för firrar i det vanliga akvariet? Kanske lika bra att medicinera hela kittet.

                            Syrepump behövs nog till det lilla, så inte vattnet blir dåligt. Det allra bästa är nog att medicinera det stora dock! Risken finns att dom inte överlever dom fem dagarna nämligen. Och general tonic är ju inte giftigt eller farligt för några fiskar så du behöver inte vara rädd för det. Men låt Åke och neonerna gå i fem dagar först vet jag.

                            Men håll noggrann koll på hur dom beter sig dock! Minsta tecken till syrebrist eller nitrit och de måste tillbaka till det större! Du kramade ur filtret när du fyllde på det lilla karets vatten och spruttade i väl?
                            mvh
                            Fifi

                            I'm so cute, I poop rainbows.

                            Kommentar

                            • Lugas
                              • May 2007
                              • 33

                              #15
                              Ursprungligen postat av fifi
                              Hmm, 4 liter var inte mycket, då tycker jag du ska nöja dig med en kur och se hur han mår på det så han slipper vara i det så länge! Vad är det mer för firrar i det vanliga akvariet? Kanske lika bra att medicinera hela kittet.

                              Syrepump behövs nog till det lilla, så inte vattnet blir dåligt. Det allra bästa är nog att medicinera det stora dock! Risken finns att dom inte överlever dom fem dagarna nämligen. Och general tonic är ju inte giftigt eller farligt för några fiskar så du behöver inte vara rädd för det. Men låt Åke och neonerna gå i fem dagar först vet jag.

                              Men håll noggrann koll på hur dom beter sig dock! Minsta tecken till syrebrist eller nitrit och de måste tillbaka till det större! Du kramade ur filtret när du fyllde på det lilla karets vatten och spruttade i väl?
                              Precis. Jag var snabb med att byta ut akvariet när jag fick det. Dock så kom det som sagt väl till pass nu.

                              Jag har inga fler fiskar än, det är bara Åke Ned&Ted. När 50l akvariet är förberett så blir det nog ett par fiskar som passar som sällskap till Åke samt 3 tetras till. Har hört att de trivs bäst i stim.
                              Deras beteende är högsta prioritet. Hittills har de iaf betett sig normalt. Det är rätt bra fart på dem. Så jag är lite av en optimist för tillfället =)

                              Och nej, jag har aldrig använt varken syrepump eller någon pump för rengöring i 15 liters akvariet. Jag byter däremot vatten ett par ggr i veckan och använder syretabletter och det har funkat finfint. Men syrepumpen till det gamla akvariet åker iaf fram igen. Kan man hjälpa grabbarna på traven så gör man det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...