Guldfisk andas konstigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forsan
    • June 2007
    • 2

    Guldfisk andas konstigt?

    Hej!

    Jag och min kollega har aldrig förr haft fisk. Men förra veckan köpte vi tillsammans från en privatperson en guldfisk skål på gissningsvis 15 liter, 2 små guldfiskar och lite mat samt syretabletter. Vi har fiskarna mellan våra skrivbord på jobbet.

    Vi köpte dom på torsdag så då fick dom nytt vatten (plus det som var i plastburken som var till för transport av fisk enl tidigare ägaren). På fredag bytte vi ca hälften av vattnet samt la i en syretablett. Idag måndag byttes hälften av vattnet och en ny syretablett lades i. Det vi tycker verkar konstigt är att fiskarna ser ut som dom hyperventilerar så gott som hela tiden. Ibland ligger dom uppe vid ytan och gör det men oftast nere i vattnet. Minns tyvärr inte om dom gjorde så när vi köpte dom. Så vi undrar om det verkligen kan vara normalt?

    Till saken hör också att vi använde oss av vanligt kranvatten som (här uppe i Kiruna) är missfärgat som det alltid är här uppe på våren när snön i fjäll och mark smälter. Vill minnas att jag hört att det tillsätts extra mycket av något (klor?) för att vattnet ska bli renare just under denna period. Kanske är det så att fiskarna inte tål detta vatten? Vad brukar man använda för vatten till guldfiskar?

    Vi skulle vara tacksamma för svar på våra funderingar.

    Mvh
    Andreas och Ingemar
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det går inte att få Guldfiskar att överleva i så lite vatten.
    De hyperventilerar för de har syrebrist.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Det är olagligt med skålar och guldfiskar kräver minst 250l (slöjstjärtar 120l). Det finns inte så mycker syre i så lite vatten som de bor i och därför håller de på att kvävas så du borde lämna tillbaka fiskarna och lägg godis i skålen eller plantera en växt för just nu är det rent djurplågeri ni håller på med och det är straffbart.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av forsan
        Hej!

        Jag och min kollega har aldrig förr haft fisk. Men förra veckan köpte vi tillsammans från en privatperson en guldfisk skål på gissningsvis 15 liter, 2 små guldfiskar och lite mat samt syretabletter. Vi har fiskarna mellan våra skrivbord på jobbet.

        Vi köpte dom på torsdag så då fick dom nytt vatten (plus det som var i plastburken som var till för transport av fisk enl tidigare ägaren). På fredag bytte vi ca hälften av vattnet samt la i en syretablett. Idag måndag byttes hälften av vattnet och en ny syretablett lades i. Det vi tycker verkar konstigt är att fiskarna ser ut som dom hyperventilerar så gott som hela tiden. Ibland ligger dom uppe vid ytan och gör det men oftast nere i vattnet. Minns tyvärr inte om dom gjorde så när vi köpte dom. Så vi undrar om det verkligen kan vara normalt?

        Till saken hör också att vi använde oss av vanligt kranvatten som (här uppe i Kiruna) är missfärgat som det alltid är här uppe på våren när snön i fjäll och mark smälter. Vill minnas att jag hört att det tillsätts extra mycket av något (klor?) för att vattnet ska bli renare just under denna period. Kanske är det så att fiskarna inte tål detta vatten? Vad brukar man använda för vatten till guldfiskar?

        Vi skulle vara tacksamma för svar på våra funderingar.

        Mvh
        Andreas och Ingemar

        hallå och välkommen tll zoopet.....som du ser så har de andra svarat och jag rekomenderar att du köper dig ett riktigt akvarium i stället, det är lättare att hålla rent och fiskarna kommer att trivas bättre...nackdelen med en skål är att fisken kan inte ta skydd nånstans så om den känner sig hotad....man kan se fisken överallt på grund av den klotformingen, ett vanligt akvarium så kan de gömma sig lättare......köp er ett akvarium på kanske 50-100 liter ochha de två slöjstjärtarna sålänge de är små .....hoppas de andra kan svara lite bättre på detta än vad jag har gjort
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #5
          Luftpump

          Men köp åtminstone en luftpump med en syre sten

          Kommentar

          • forsan
            • June 2007
            • 2

            #6
            Igår rengjorde vi ordentligt och idag verkar fiskarna må hur bra som helst. Undrar om stenar och allting var skitigt när vi köpte det, såg rent ut men skenet kanske bedrog. Sen hade vi 2 växter i från början, tog bort ena nu så det blev bättre med plats.

            Vi förväntade oss en moralpredikan efter att ha läst runt på detta forum, men valde ändå att starta en tråd.

            Det här med luftpump har vi funderat på. Nån som kan länka till någon lämplig?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Billifilter.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...