Siamesisk algätare som skiftar färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Siamesisk algätare som skiftar färg

    Jag har 3 st Siameser sedan drygt 3 månader tillbaka. De växer och mår bra och är ca 5-6 cm långa. De går fint i stim (om man kan kalla 3 ex. för stim).

    De har börjat imponera och/eller knuffas på varandra. Det är alltid 2 åt gången som gör det (kan inte säga om det är samma fiskar varje gång). Ofta bleknar ena parten helt dvs. den mörka randen förvinner helt för att återkomma en stund efter att ritualen upphört.

    Är det fråga om en rang-fight eller motsvarande? Jag tror inte att det är tecken på någon sjukdom eller svaghet eftersom fiskarna verkar vara i bra form. Lekbeteende har jag också uteslutit eftersom det är fråga om så unga fiskar och dessutom är ju Siamesen inte den mest lättlekta.

    Är det någon som har liknande erfarenheter eller några ideer vad det kan vara frågan om?
    Senast redigerad av JLi; 26 May 2007, 13:39. Anledning: Tryckfel
    h. Johan
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Ursprungligen postat av JLi
    Jag har 3 st Siameser sedan drygt 3 månader tillbaka. De växer och mår bra och är ca 5-6 cm långa. De går fint i stim (om man kan kalla 3 ex. för stim).

    De har börjat imponera och/eller knuffas på varandra. Det är alltid 2 åt gången som gör det (kan inte säga om det är samma fiskar varje gång). Ofta bleknar ena parten helt dvs. den mörka randen förvinner helt för att återkomma en stund efter att ritualen upphört.

    Är det fråga om en rang-fight eller motsvarande? Jag tror inte att det är tecken på någon sjukdom eller svaghet eftersom fiskarna verkar vara i bra form. Lekbeteende har jag också uteslutit eftersom det är fråga om så unga fiskar och dessutom är ju Siamesen inte den mest lättlekta.

    Är det någon som har liknande erfarenheter eller några ideer vad det kan vara frågan om?
    Jag har också det fenomenet i vårat kar, men det är den falske siamesen som vi har.

    "False siamensis" (Epalzeorhynchus sp. or Garra taeniata)
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Siameserna gör precis som Praktbotior - bleknar vid dominans och upphetsning. Det är alltså inte ett tecken på svaghet - tvärtom - det är dominans. Den som blir blek är den som "bestämmer", om man säger så. Finns ingen anledning till oro

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        OK. Tack för svaren. Det är fö. ett mycket intressant spel att följa med.
        h. Johan

        Kommentar

        Arbetssätt...