Snälla hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Snälla hjälp!

    Vad ska jag göra? En av mina bästa vänner har gått och köpt 2 stycken guldfiskar som hon har i en 10 liters skål, utan pump, växter, bottenmaterial eller belysning. Har inte sett fiskarna i fråga, men tycker redan synd om dem. När hon fick sina fiskar satte hon vanligt kranvatten i skålen, och satte dit fiskarna, utan att köra in någonting eller tillsätta typ Aquasafe eller ngt. Vet inte vad jag ska göra, är rädd att hon ska bli arg på mig. När jag sade till henne hur stora guldfiskar blir vägrade hon tro på mig, de hade sagt till henne i affären att de inte blir större än 15 cm i fångenskap. Dessutom hoppas hon på att det ska komma yngel
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Stäm affären som sålde dom om dom inte tar tillbaka hela kittet och slutar sälja dom små burkarna.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av albino_myra
      Vad ska jag göra? En av mina bästa vänner har gått och köpt 2 stycken guldfiskar som hon har i en 10 liters skål, utan pump, växter, bottenmaterial eller belysning. Har inte sett fiskarna i fråga, men tycker redan synd om dem. När hon fick sina fiskar satte hon vanligt kranvatten i skålen, och satte dit fiskarna, utan att köra in någonting eller tillsätta typ Aquasafe eller ngt. Vet inte vad jag ska göra, är rädd att hon ska bli arg på mig. När jag sade till henne hur stora guldfiskar blir vägrade hon tro på mig, de hade sagt till henne i affären att de inte blir större än 15 cm i fångenskap. Dessutom hoppas hon på att det ska komma yngel

      du får försöka att prata med henne mer.......och hon kommer aldrig att få yngel på dem....guldfiskar blir könsmogna efter ett år har jag för mig och de blir fasen större än 15 cm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.........hon måste för f*n tro på dig........du är ju en AKVARIST!
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        Jo, det skulle sitta fint att stämma affären, men grejjen är den att den är annars en jättebra affär, med fina fiskar av bra kvalitet och en massa andra djur. Fast rätt borde vara rätt egentligen.. Ska försöka prata med henne, känns inte alls kul när hon har de stackars små liven i en pytteliten glasburk Njaa, inte vet jag om jag är akvarist ännu, men på god väg nog
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        • kanotisten
          • May 2006
          • 218

          #5
          Folk brukar uppskatta om man hjälper dem.

          Hänvisa henne gärna till denna sidan först


          där ser man klart o tydligt att slöjstjärtar behöver MINST 120 liter.

          Vissa varianter blir dock ännu större och kräver betydligt större kar.

          Om hon inte är djurplågare borde hon lyssna på dig.

          Kommentar

          • albino_myra
            • September 2006
            • 161

            #6
            Nu har jag snackat med henne, men hon är verkligen envis. Känns inte alls kul då hon inte lyssnar på mig, trots att vi har varit vänner länge visade sidan till henne, men hon sade att hon hellre lyssnar på vad de hade sagt till henne i affären, än på en internetsida. Jag börjar bli smått förtvivlad nu. Såg fiskarna idag, de simmar runt runt i skålen, och de börjar redan bli för stora för den..
            Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              konstigt att hon inte tror på sin bästa kompis.....
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Inte helt ovanligt att Zoo-affärer säljer den typens akvariepaket. Åtminstone här i Finland kan jag konstatera att det så småningom borde ske en förbättring pga. något direktiv. Det var faktiskt en försäljare som tänkte vägra sälja svärdbärare åt mig till mitt 115 liters då de enligt direktivet skall gå i minst 150, men långt ifrån alla försäljare tillämpar direktivet annu.
                h. Johan

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  Duktig försäljare som vägrade! Fast kanske lite surt för en själv Borde finnas fler sådana dock!

                  Men, din kompis gör fel. Säg helt enkelt det att du, dina fiskar kommer inte må bra i den där skålen, du plågar dem. Enligt lag så är hon djurplågare och kan anmälas - tvinga henne att titta i akvarieböcker dessutom, och läsa igenom djurskyddslagen.

                  Lycka till! Tror hon är för "stolt" för att erkänna att hon gör fel, speciellt som du faktiskt säger till henne - hon kan inte ens skylla på okunskap!
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    • May 2006
                    • 218

                    #10
                    Ursprungligen postat av albino_myra
                    Nu har jag snackat med henne, men hon är verkligen envis. Känns inte alls kul då hon inte lyssnar på mig, trots att vi har varit vänner länge visade sidan till henne, men hon sade att hon hellre lyssnar på vad de hade sagt till henne i affären, än på en internetsida. Jag börjar bli smått förtvivlad nu. Såg fiskarna idag, de simmar runt runt i skålen, och de börjar redan bli för stora för den..
                    Sånt här blir man riktigt förbannad över. Vilken puckad människa rent ut sagt.

                    "Jag lyssnar mer på vad de sa akvarieaffären" Utan att tänka på att det är en affär och de vill sälja saker (gäller endast oseriösa företag, som tydligen detta är)

                    Nu skall jag samla ihop lite sidor på internet som du kan visa henne. Om 100 sidor säger samma saker så kanske hon börjar tappa öronvaxet?

                    I annat fall polisanmäler jag gärna henne (förstår att du inte vill eftersom du är kompis)

                    The popular image of a goldfish in a small fishbowl is an enduring one. Unfortunately, the risk of stunting, deoxygenation, ammonia/nitrite poisoning caused by such a small environment means that this is hardly a suitable home for any species of fish, and some countries have banned the sale of bowls of that type under animal rights legislation.


                    Tydligen t.o.m. olagligt i vissa länder att ha dem i runda fiskskålar:

                    från http://www.fishbase.org/summary/Spec...ary.php?id=271
                    Aquarium keeping: in groups of 5 or more individuals; minimum aquarium size 100 cm


                    Sist men inte minst, visa henne denna Bonsai Kitten sida:


                    den var ju bara ett internetskämt, medan det hon sysslar med är verklighet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...