Tips om och ihop med Praktbotian

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Tips om och ihop med Praktbotian

    Har ett 100 liters kar som stått utan fiskar, så såg jag att det var snäckor i det så jag gick och köpte två praktbotia. Det trista är att så fort de ser mig så gömmer de sig illa kvickt i roten. Räcker att jag står i dörröppningen till det rummet. Tycker det är synd eftersom jag aldrig får se dem..

    Har läst lite och fattar det som att det skulle hjälpa att sätta in fler. Tycker de är ganska dyra (men väldigt vackra).

    Finns det andra saker jag kan göra för att få se dem oftare?

    Vilka andra fiskar går bra ihop med dem??
    Vänliga Hälsningar Frida
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    #2
    skaffa fler av dom då blir dom säkrare och vågar simma omkring mer och dom trivs bäst med att vara minst 5 eftersom dom är stimmfisk

    När jag hade bara 2 i mitt akvarium (dom andra 2 dog) så var dom hela tiden gömda och vi såg dom knappt på en hel månad sen skaffade vi in 3 till och nu simmar dom omkring jätte mkt.

    Lycka till!
    Mvh Kerstin & Alexander

    Kommentar

    • kabuki
      • February 2007
      • 2

      #3
      Jag har fem stycken praktbotier i vårt ena kar, inköpta vid två olika tillfällen och båda dessa var väldigt rädda av sig under den första perioden. Tog ca en månad eller något innan de vågade sig fram till rutan, men nu är dom där hela tiden när man kommer fram. Du underlättar lite för dom om du håller det lite mörkare i akvariet de första dagarna då dom är väldigt lättstressade vid flytt.

      Tillsammans med mina går det tigerbarber (deras naturliga kompisar från vilda livet) samt röda fantomtetror och dessa tre arter verkar fungera fint ihop, i alla fall för mej.

      Kommentar

      • Frida Fisk
        • April 2007
        • 114

        #4
        Jag har nu köpt 5 till så nu är de sju stycken som rumstrerar med två små malar i ett 100liters kar. De är kanske ngt tuffare men för det mesta ligger de och trycker i roten om jag är i rummet.

        Hoppas att de tuffar på sig..
        Vänliga Hälsningar Frida

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hmm vilka som passar med praktisen, det är svårare o säga vilka som inte passar.

          jag har 7st bland annat en som är på ca 15cm. tillsammans med dem har jag silverhajar, fembandsbarber, black ghost, flera olika l-malar, guramis, tetror, kampfiskar mm.

          I och med att praktbotier är tuffingar och gärna vill vara dominanta så blev det svårt att hålla dem med syndontis eftersom dessa också är bökiga och dominanta, de slogs väldigt mycket så jag blev tvungen att avlägsna syndontisen.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Kom ihåg att dom blir før stora før ditt kar efter ett tag. Dom kan bli 30 cm...
            Har du många gømstællen? Om du har før få gømstællen ær det kanske dærfør dom kænner sig otrygga?
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej Frida. tänkte oxå på det där med gömställen, kanske behöver nåt mer nu när dom blivit 7?
              Såg att du var fr Hässleholm, jag är tillbaka flyttad till Ö Göinge efter 12 år på andra ställen, vart handlar du din fisk? Finns butiken i Stoby kvar ännu?

              Mvh Eva

              Kommentar

              • praktbotia
                • May 2007
                • 11

                #8
                Har bara en Praktbotia och den är framme i princip hela tiden.

                Kommentar

                • gäddmannen
                  • June 2007
                  • 61

                  #9
                  fiskar som gårihop

                  jag har ett 150l där bor
                  5 kardinal tetror
                  5 guppys
                  2 mosaik guramis
                  1 st blå kräfta
                  1 golfboll
                  1 platy
                  2 malar av något slag en jättestor
                  1 mussla
                  1 silvermolly

                  och två st praktbotior.. funkar bra som bara den.. alla är glad och inget bråk änsålänge har haft de så i typ 2 mån

                  Kommentar

                  Arbetssätt...