Slørhale (slöjstjärt) som startsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Slørhale (slöjstjärt) som startsfisk?

    Heisann!

    Er det noen som har prøvd å ha slørhaler (slöjstjärtar) som startsfisk i et nytt akvarie (for å få igang bakteriekulturen), eller er de såpass sarte at de ikke vil takle det? Akvariet som er i innkjøringsfasen er et 160 liters som har stått igang i litt over én uke.

    Takknemlig for alle svar
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Litt sent svar men...
    Jeg hadde slørhale som startfisk en gang og det gikk bra, de griser ned veeeldi mye. Att de er sarte eller følsomme syns ikke jeg, snarere det motsatte. Videre så må man tenke på att slørhalen blir en relativt stor og glupsk fisk, så om du vill ha litt mindre fisker i akvarie senere så kan de fort bli mat.
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • mojn
      • February 2005
      • 61

      #3
      För mej var det en bra nybörjar fisk!

      Ursprungligen postat av Opus
      Litt sent svar men...
      Jeg hadde slørhale som startfisk en gang og det gikk bra, de griser ned veeeldi mye. Att de er sarte eller følsomme syns ikke jeg, snarere det motsatte. Videre så må man tenke på att slørhalen blir en relativt stor og glupsk fisk, så om du vill ha litt mindre fisker i akvarie senere så kan de fort bli mat.
      Min första fisk var en slörhale. Och jag blev förälskad. Det är sant att stora fiskr bajsar mer än små.

      Nybörjarfelet är att köpa för mycket fisk för snabbt.

      Guldfisk är den bästa fisken tycker jag. Social trevlig och tålig.Den är oxå rolig att ha efter som de ofta har personliga teckningar så man ser vem som är vem och så kan man fästa sej vid individer och ge dem namn. Trevligt tycker jag.

      Jag har ingen erfarenhet att de skulle äta småfiskar däremot yngel. Jag har i sammanhanget haft jätte guldfiskar tillsammans med mkt litenfisk och de har levt i fred.

      Slörhale är mer som ett husdjur än en fisk. Jag kan varmt rekommendera den som första fisk och ända fisk!!!

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        mojn: fisk är husdjur men jag förstår hur du menar ändå, de är väldigt personliga.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Slöjstjärtar kan vara hemskt trevliga...jag hade en som hette Sture som verkade gilla att stryka sig mot handen när man var nere och rotade i akvariet.
          Har man bara ett så stort akvarium som de behöver, så är de bra nybörjarfiskar.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Håller med till 100 procent.

            Och som startfiskar i ett nytt akvarier är de perfekta, tåliga och duktiga på att skräpa ner och kickstarta bakterier.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            Arbetssätt...