Siamesiska algätare exposed

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #16
    Mina erfarenheter är att de är rätt svåranpassade, Åtminstone hos mig. Jag har haft Siamensis i 3 olika repriser. Första gången dog alla (4) inom en månad. Andra gången dog 2 av 4 också inom en månad. De två återstående växte väldigt ojämnt och den mindre dog efter ca. 1 år. Den sista blev ca 1 dm stor och levde över 5 år. Det tyder på att man kan ha dem för sig själv, om de trivs eller inte vet jag inte men den verkade må bra.

    Eftersom jag gillar denna fisk köpte jag för ca. 3 mån sedan 4 små exemplar (ca. 3 cm). En dog efter 3 dagar men de övriga är vid liv. De växer dock ojämnt och mår bra. Stimmar fint och bråkar inte alls. De äter allt som bjuds på men som de perfekta algätarna är de litet överreklamerade.
    h. Johan

    Kommentar

    • Svempus
      • February 2007
      • 30

      #17
      Ursprungligen postat av heeke
      Instämmer med de två senaste inläggen. Den är en stimfisk och jagar inte artfränder (eller någon annan heller för den delen) även om det är rätt bra fart på dom.

      I mina öron låter det som en Flying Fox eller någon annan liknande art.

      Några arter som kan vara lätta att förväxla: http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html

      Nej det är inte Flying Fox, enligt din bifogade länk och dom bilder som visas där så är det Crossocheilus siamensis och inget annat. Dom är dessutom köpta på en zooaffär som har höjts till skyarna på detta forum.

      Att dom jagar varandra kan ju vara en typ av uppvaktande, vem vet. Att skaffa några till ska jag nog prova, dom kanske blir mer lugna i större grupp.

      Kommentar

      Arbetssätt...