Praktbotia!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palettciklid_grabben
    • January 2007
    • 72

    Praktbotia!!

    Hej! jag skulle vilja köpa någon praktbotia.
    Går de i ett 100L kar ,har hört att de blir rättså stora, så att när de är mellan 10-15 cm kanske de kan flytta till min morfar ,Låter detta vettigt?

    Tacksam for svar!!
    M.V.H Jocke
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    de växer rätt sakta så du kan nog ha den ett par år innan dess
    tänk på att dessa är ett stimdjur och är jättekänsliga för vita pricksjukan

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av Intercepter
      tänk på att dessa är ett stimdjur och är jättekänsliga för vita pricksjukan
      hur kännslig är dom på en skala?För ja ha också vart inne på att skaffa sånna.Är dom kännsliga för olika vatten värden?
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • Nikke84
        • August 2005
        • 180

        #4
        De är inte så känsliga på det sättet att det måste vara ett speciellt värde på vattnet men inte några hastiga förändringar bara. Lugnt och stilla, tålamod!

        De vill ha det rätt varmt, mina trivs bäst vid 28 grader (har provat mig fram), men de vill inte ha det under 25 i alla fall.
        Med fallande temp så får man ibland problem med vitaprick, detta kan också komma om man är för snabb vid inkoppning osv...

        Men när de väl är i akvariet så är det som vilken annan fisk som hellst.
        Mvh
        Niklas

        Tillägg:
        Du frågade efter en skala:
        Vid transport: 9/10
        Väl i akvariet: 3/10 på en höft... :P

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          en viktig sak.

          du kanske vet om det men jag vill nämna det utifall att du inte vet om det.

          praktbotian är en fisk som bör vara med sina egna, har du 2-3st så är det inte värt att ha fisken eftersom den inte beter sig på sitt naturliga sätt då vilket är synd för dig samt för fiskarna.

          du ska ha minst 5-6 stycken eftersom de då busar och leker vilket är orsaken till att väldigt många har denna fisk som sin favorit, bland annat jag!

          det jag vill mena är att du i ett 100liters kar inte bör ha massa annan fisk om du vill ha praktbotier i ett rättvist antal. köp en 5-6st som inte är för stora dvs mellan 4-7cm, de växer långsamt och du kan ha dem ett par år tills du antingen köpt ett större kar eller gett bort/sålt dem. sen kan du ha ett par andra fiskar också, 1-2 L-malar kanske, lite stimfisk mm.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • TinaW
            • December 2005
            • 194

            #6
            Mina kanske inte beter sig "normalt"... men hur normalt är ett liv i ett akvarium??
            Jag har haft mina två! i 8-9 år och dom har aldrig varit sjuka i "vita prick" eller liknande... trots storstädningar och akvariebyte! Mina black molly har däremot åkt på "vita prick" i flera omgångar!
            Mina är 16-17 cm och när jag köpte dom var dom ca 5 cm stora...
            Jag vet inte om det har betydelse att jag har "eget" vatten och att jag alltid har i salt och "aqua safe" när jag byter vatten...
            Så här ser mina ut... (dåligt foto jag vet... )
            Bifogade filer
            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
            Sov gott min Bina älskling
            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              hmmm mina 2 går med scalarer och fisksoppa och leker å busar hej vilt.
              då å då roar dom sej med att spöa platyhannen.
              fast bara scalarena blivit ngn cm till så ska dom ju tbx till ägaren så jag kanske ska hiva i ett gäng till.
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Ewe:D
                • January 2007
                • 21

                #8
                Hej
                super fina praktbotier
                De måste jag säga att de ett par tåliga rakare
                Jag ritade ett hjärta i snaden och tänkte på dig
                Jag ritade två hjärtan i sanden och tänkte på oss
                Jag ritade ett brustet hjärta i sanden och tänkte på verkligheten.

                Allt kan aldrig bli perfekt

                Kommentar

                • liindaa
                  • January 2005
                  • 205

                  #9
                  Endel fiskar verkar vara mkt starka mot sjukdomar, tex botior och vissa L-malar. Däremot har jag för mig att botior har vitaprickbakterier latent i kroppen, och detta bryter ut om de blir stressade eller svaga, men det behöver inte vara botiorna som blir sjuka ändå sen.

                  Men jag tkr att det bör funka atrt ha ca 6 st i 100-liters, men då kan du absolut inte ha någon mer bottenlevande fisk i akvariet, helst inte mellanskikts-fisk heller.. kanske inte ens finns någon ytlevande som passar.

                  Kommentar

                  • nike83
                    • November 2005
                    • 354

                    #10
                    köp pakistanbotia de är mindre!
                    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...