Mina praktbotior är försvunna!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #16
    Jaså, där var dom!

    Säkert ingen fara, har dom simmat in kan dom ta sig ut igen. Är nog värre om man stressar dom och försöker ta ut dom. Sen vet jag ju inte hur det där tornet ser ut och om just det är lämpligt för fiskar, om det har vassa kanter och så vidare.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • albino_myra
      • September 2006
      • 161

      #17
      TACK! Botiorna är nu ute från pelaren. De hade simmat in i samma pelare i tornet och på så vis klämt in varandra där. Skulle jag inte tittat efter hade de antagligen dött där inne. De är bleka och ganska långsamma , men de lever, tack vare ER!
      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #18
        Skönt att det löste sig!!
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • albino_myra
          • September 2006
          • 161

          #19
          Här är en bild på tornet, har lagt en röd ring runt pelaren som de båda botiorna hade klämt in sig i. Pelaren är max 1 cm i diameter, och botiorna är nästan 5 cm styck.
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #20
            Lika natt och dag....

            Ursprungligen postat av Olivin
            Dom kan lätt följa med upp i rötter som man plockar ut, alltså dom stannar gömda även om man rör på gömstället deras. Eftersom dom är nattaktiva så kan det vara lättare att få syn på dom tidigt på morgonen med hjälp av ficklampa innan belysningen i rummet eller i akvariet tänts. Gäller f.ö. många malar och andra arter också.

            Ju större stim desto mindre skygga blir dom.
            Mina praktbotior är lika aktiva natt som dag, det är ingen skillnad. Men de får ibland för sig att hålla sig undan under en rot eller stenprång under obestämd tid.

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #21
              Har ett vattenkvarnhus...

              Ursprungligen postat av albino_myra
              Här är en bild på tornet, har lagt en röd ring runt pelaren som de båda botiorna hade klämt in sig i. Pelaren är max 1 cm i diameter, och botiorna är nästan 5 cm styck.
              http://www.zoonen.com/res/user/95519...et_orig_SE.jpg
              Har ett nästan likadant med fönster, dörrar och andra öppningar /porslin/. Har aldrig sett att någon enda fisk simmat in där??? Men tror inte de fastnar, det är stora öppningar....

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #22
                hur så din försvann din fiskar den praktbotia?? kanske man har fast den i grotta den så svårt ut?? eller hur?? bra att ha större i hål grotta den så klart.. den är skygga om du har kallare vatten där dåå?? hur skötsel du för den vatten din akvariet o vad för den ph vatten och den är lätt stygg o rädd för minst 25 grader..

                Kommentar

                Arbetssätt...