Mina praktbotior är försvunna!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Mina praktbotior är försvunna!!

    Köpte för några dagar sedan 2 stycken praktbotior. De såg ut att trivas och ha det bra, men nu slog det mig plötsligt att jag inte sett till dem sedan dess. Letade runt lite i karet, under dödskallen och slottet, under roten, och de finns ingenstans! Vart kan mina fina praktbotior tagit vägen?! Kan de ha blivit uppätna?
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • evus
    • September 2006
    • 729

    #2
    Av vilka fiskar? Vad har du i akvariet?? Eller har du en hungrig familj
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • albino_myra
      • September 2006
      • 161

      #3
      Snälla hjälp mig! De enda fiskarna i mitt akvarium som ens har en liten chans att få in en praktbotia i munnen är min ena scalar och MÖJLIGTVIS en av mina gulbarber. Men min scalar (den större av dem) är ca 7 cm hög, och jag förstår inte hur han i sådana fall kan ha fått in två praktbotior på 4½ cm styck i munnen.. Kan de ha hoppat ut??
      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Har hänt mej också!

        Ursprungligen postat av albino_myra
        Snälla hjälp mig! De enda fiskarna i mitt akvarium som ens har en liten chans att få in en praktbotia i munnen är min ena scalar och MÖJLIGTVIS en av mina gulbarber. Men min scalar (den större av dem) är ca 7 cm hög, och jag förstår inte hur han i sådana fall kan ha fått in två praktbotior på 4½ cm styck i munnen.. Kan de ha hoppat ut??
        Det har hänt att mina varit osynliga ett par dygn! Vet inte vad de har för sig, kanske en hemlig sekt någonstans?

        Kommentar

        • albino_myra
          • September 2006
          • 161

          #5
          Men kan de ha hoppat ut då?? Är verkligen orolig, då dessa fiskar blev mina favoriter, och nu har jag inte sett skymten av dem på flera dagar. Och jag menar, mitt akvarium är ju inte så stort, har inte så mycket gömställen, har kollat redan alla platser, men de finns ingenstans!
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De brukar ofta köra in sig i en trång skreva i en rot eller liknande, prova att mata när karet varit släckt en bra stund så kanske de kommer fram.
            De brukar bli skyggare ju äldre de blir, men skaffar du fler så kan de istället börja stimma mer under dagtid.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • albino_myra
              • September 2006
              • 161

              #7
              Har en rot i mitt akvarium, men den är inte så stor, o springorna som finns däri är nog inte tillräckligt stora för att två stycken botior ska rymmas in i. Vilken storlek på springan pratar vi om? Har god lust att ta bort täckglaset och leta rätt på dem, så vet jag iaf om de lever eller är döda.
              Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det beror givetvis hur stora botiorna är, men jag hade Praktbotior för något år sedan, och då fick 5 st halvvuxna plats i en springa som var ca 3x10 cm och bara en fisk hög.
                Hur f*n de kom in där har jag inte en aning om, men finns det hjärterum så....

                Tycker det låter lite långsökt att båda hoppat ur karet eller att det bara är dessa som gått hädan av någon annan orsak, och uppätna levande av en skalar som absolut inte får in en levande botia i sin mun tror jag inte heller på.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • kizor
                  • February 2007
                  • 69

                  #9
                  Tror inte du behöver vara orolig, våra är också sånna som gömmer sig (har dock aldrig varit puts väck i ett par dagar men).. Brukar trycka in sig i hörnet bakom pumpen så de knappt syns.. Ta det lugnt så kikar de nog fram tids nog

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    #10
                    Nej...

                    Ursprungligen postat av albino_myra
                    Men kan de ha hoppat ut då?? Är verkligen orolig, då dessa fiskar blev mina favoriter, och nu har jag inte sett skymten av dem på flera dagar. Och jag menar, mitt akvarium är ju inte så stort, har inte så mycket gömställen, har kollat redan alla platser, men de finns ingenstans!
                    De är inte typen av fiskar som hoppar ur karet, de har gömt sig tillfälligt....

                    Kommentar

                    • albino_myra
                      • September 2006
                      • 161

                      #11
                      tack, nu är jag betydligt mycket lugnare. Trodde inte heller på att min lilla Harald hade käkat upp dem levande, och bara dessa, trots att jag har flera mycket mindre firrar i karet som han inte bryr sig om. Om de inte kommit fram förrän imorron letar jag rätt på dem, ikväll har de varit försvunna i 4 dagar.
                      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #12
                        du behöver väl inte vara orolig att dom ha hoppat ur om du ha täckglas,för så tor e väl inte springan?
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Olivin
                          • July 2006
                          • 573

                          #13
                          Dom kan lätt följa med upp i rötter som man plockar ut, alltså dom stannar gömda även om man rör på gömstället deras. Eftersom dom är nattaktiva så kan det vara lättare att få syn på dom tidigt på morgonen med hjälp av ficklampa innan belysningen i rummet eller i akvariet tänts. Gäller f.ö. många malar och andra arter också.

                          Ju större stim desto mindre skygga blir dom.
                          Medlem i VAAF www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • albino_myra
                            • September 2006
                            • 161

                            #14
                            Botiorna Har Simmat In I Mitt Torn Och Sitter Fast Där!!!!!!vad Ska Jag Göra?!?!?!
                            Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              försöka ta ut dem och ta bort tornet sen....har itne kvar några prydnader längre....tycker är farliga för fiskar.....har sj varit med om att fiskar som fastnat där och sen dött av stress
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...