klorinblekt botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    klorinblekt botia

    Hej jag har 6 st praktbotior som verkar trivas bra.Såg dock häromdan att den ene är så blek i jämförelse med dom andra. ser klorinblekt ut, är annars pigg och äter bra. Någon som vet vad det kan vara?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Är absolut ingen expert på praktbotior, men jag råkade faktiskt höra just den fråga du ställer, i en Zooaffär för ett tag sedan. Det var en som frågade om sina Botior där ett par tre stycken var blekare än dom andra. Svaret var att detta är en dominansfärg, det är alltså den eller dom Botiorna som är högst i rang som anlägger en blekare färg - om detta stämmer vet jag dock inte, men i och med att du har en Botia som uppvisar samma "symptom" så kanske det är rätt. Om det nu är på detta vis så är den ju inte sjuk, tvärtom!

    Det kommer säkert svar här från någon mer kunnig - men jag tänkte det kunde vara skönt att "veta" så länge

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Mina gör likadant, ju större och tuffare desto blekare är dom.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #4
        min äldsta och största är oxå väldigt blek och ja det verkar som om det är han som bestämmer va alla 5
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Bleka praktbotior?

          Ursprungligen postat av sucksdorff
          Hej jag har 6 st praktbotior som verkar trivas bra.Såg dock häromdan att den ene är så blek i jämförelse med dom andra. ser klorinblekt ut, är annars pigg och äter bra. Någon som vet vad det kan vara?
          Anledningen vet jag inte men även mina kan skifta från helsvarta till ljusgrå. Skulle också vilja veta orsaken?

          Kommentar

          • Norrland
            • March 2007
            • 50

            #6
            hos mig är det den minsta men mest nyfikna/aktiva fisken som är blek.

            Kommentar

            • sucksdorff
              • December 2006
              • 239

              #7
              tusen tack för alla svar,det kan nog stämma för den bleka botian är en tuff en.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Jag har varit ute och surfat på nätet, mest engelskspråkiga sidor, och det tycks vara en allmän uppfattning att den bleka färgen är ett tecken på dominans. Visserligen kan Praktbotian, om den är sjuk och stressad, blekna även på grund av detta, men är den frisk och mår bra är den bleka färgen alltså tecken på dominans!

                Kommentar

                Arbetssätt...