Akut Hjälp med svart teleskåp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grönegatan
    • October 2006
    • 12

    Akut Hjälp med svart teleskåp!

    Har två svarta teleskåpfiskar (tror de heter så, ser ut som slöjstjärtar i kroppen med utstående ögon). De går tillsammans med två "vanliga slöjstjärtar och några neontetror i ett 100 liters kar.
    För ett par veckor sen började den ena teleskåpen att bete sig konstigt. på kvällarna "parkerade" den i ett hörn med slokande fenor men nästa morgon mådde den bra igen. Men i morse stod den bara nere på botten å vinglade, äter inte eller någonting.
    Jag har bytt ca 25 liter vatten, men ännu ingen skilnad. Är det någon som har någon idé om vad det kan vara för fel eller vad jag kan göra åt det?
    Tack på förhand
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Tja, det kan ju vara så att de tycker det är trångt, blir ju lite knökat med 4 slöjisar i ett 100liters - men hur stora är de allesammans? För det går ju bra när de är små åtminstone.

    Har de gömställen? Exempelvis större växter eller rötter att gömma sig bakom och i? Har du testat med salt i vattnet? En halv deciliter vanligt salt utan tillsatser [jod eller icke-klumpbildande medel] borde den må bättre av då det ökar tåligheten och hjälper immunförsvaret lite.

    Det kan ju såklart vara simblåsan eller liknande, men vi får hoppas att den kryar på sig! Har du kollat värden och ifall det kan vara någon sjukdom? Ifall du har bild så är det bara att länka eller posta så blir det lättare. Men fortsätt att byta vatten för säkerhets skull, använd vattenberedningsmedel och häll i salt som motsvarar den bytta mängden med vatten.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • grönegatan
      • October 2006
      • 12

      #3
      Tack för svaret
      De är ca 3-4 cm allihop, så de ser inte trångt ut tycker jag. Men hur går det med tetrorna och salt? Har ett paket med akvariesalt (vet ej namnet, ett grönt paket) på det står att man kan "bada " en sjuk fisk ett par timmar i saltvatten i separat kar, Tros om det?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Lågt pH?
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Okej, nej då är det verkligen inte trångt ännu! Tetror klarar salt, det är vissa malar som inte tål det dock, men ancistrus och de vanligaste mår finfint av saltet. Det är nog Ektozon du har och där borde ju hur mycket man ska ha stå med.

          Att ensambada den sjuka fisken är en bra idé ifall man har saltkänsliga fiskar i karet, men eftersom du inte har det så tycker jag inte det behövs, det blir väldigt mycket stress på den sjuka fisken att bli flyttad och sedan saltad och sedan tillbaka så häll du i det vanliga karet.

          Speciellt teleskoper avskyr att flyttas och saltbadas, jag gjorde så när min tappade ett öga och jag var osäker på om min mal klarade salt, hon uppskattade det inte alls och skulle säkert ha dött ifall jag lämnat henne i saltkaret i mer än de 15 minuter jag hade i henne. Men numera mår hon toppen igen, enögd men söt.

          Skulle du kunna länka en bild kanske?
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • grönegatan
            • October 2006
            • 12

            #6
            Han hade varken koll på upp eller ner eller höger, vänster i morse, så nu har "toalettmonstret" svalt honom ( ja han avlivades först)

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Tråkigt :S Aldrig roliga när man måste avliva fiskar. Men då var det antagligen simblåsan eller någon annan balansrubbning och säkerligen allra bäst för honom.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Såna här saker beror vanligtvis på inre bakteriella infektioner. man undiker det bäst genom att hålla fiskarna starka och motstånskraftiga tex. varierad bra kost ev. vitamintillskott, se till att det inte finns nån stressfaktor i karet, bra filtrering, regelbundna delvattenbyten, regelbunden belysningstid (timer) med andra ord noggrann skötsel...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  Japps.
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...