praktbotior hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    praktbotior hur många?

    Hej jag har för tillfället 7 st praktbotior i mitt 720L alla är relativt små funderar på att ge dom några ytterligare kamrater om några veckor är det rimligt o isåfall hur många?
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror nog mer på dig själv hur många andra fiskar du ska i karet, men 3 till så har du ett ganska lagom stim på 10.
    Tänk på att de kan bli hyffsat stora i ett 720 fast de växer sakta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Jag hade typ +20 i mitt 1400...
      Då va dom allt från 6-7cm till en bit över 20!!
      Om dina e runt en 6-7cm idag så hade jag dubblerat gruppen du har, totalt 14-15 stycken. Då blir det en stor grupp där man märker hur beteendet ändrar sig från att vara lite blyga och gömma sig till att röjja runt som nallarna på Skansen.. =)
      Visst blir Praktbotior stora, men det tar låång tid!
      Jag hade iaf valt att ha MINST 10st..

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        bra from fem och uppåt så klart gärna din akvarium 720 liter mer än 10-15 st så okej med det och jag har egna den 375 liter med 8 praktbotia så ingen problem.. den är en stimfisk,,

        Kommentar

        • albino_myra
          • September 2006
          • 161

          #5
          Är praktbotior stimfiskar? Det visste ju såklart inte jag..
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #6
            jaavisst så klart stimfiskar den så bra lagom 4-5stycker..

            Kommentar

            • Vollez
              • March 2007
              • 115

              #7
              Hur är det med andra botior...typ pakistan och historica. Har 4 av varje. Dom blev genast mycket piggare när dom blev fler....alltså låg inte o sova i alla hål överallt förutom på natten och morgonen.
              Ska man ha mer av dom kanske?

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                vollez, jag har 7st praktbotier på ca 6-8cm samt en på 15cm. ca 3 veckor sedan köpte jag en botia historica, den trivs utmärkt eftersom praktisarna och den är "kusiner".
                Med andra ord känner den samhörighet med de andra och simmar runt med dem hela tiden

                med detta vill jag mena att om du inte har andra från samma "släkte" så bör du ha fler än 4st. annars så fungerar det bra som du har det nu tycker jag =)

                Ps detta säger jag ur egen erfarenhet. det kan dock vara så att just min trivs och att det inte blir samma resultat hos någon annan.
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Vollez
                  • March 2007
                  • 115

                  #9
                  Då borde mina fiskar trivas väldigt bra snart...har pakistaner, historica, striata och snart praktbotia. Såg dom hade det som månadens fisk på havanna zoo. Tänkte sedan kubotai, dario och rostrata dock ej almorhae...tydligen lite av den elakare arten. Blir nog 4-6 st av varje. Tror inte det ska vara några problem...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...