Ovanligare fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Ovanligare fisk?

    Tänkte bara höra om nån har övervintrat lite ovanligare fisk i sina dammar, och i så fall vad?
    Dvs inte guldfisk, guldid, koi, eller svensk fisk. Det finns rätt många arter som möjligen klarar att övervintra utomhus i damm i södra sverige, t.ex. Corydoras paleatus, galaxy-rasbora, vissa kinesiska/vietnamesiska barber, vissa grönlingar... och jag tänkte höra om nån har övervintrat nåt sånt?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • ola sjödin
    • March 2005
    • 31

    #2
    Jag har (av misstag) upplevt att en Odessabarb klarade övervintring i min damm ifjol. Avsikten var inte att den skulle lämnas kvar men det gick bevisligen bra i alla fall. Jag bor i Piteå och dammen är endast 1,5 m djup på det djupaste stället så det måste ha varit ytterst lite fritt vatten kvar för den lille rackaren. De övriga fiskar jag har haft ute (bl. a. A. facetum, Xenotoca eiseni, kardinalfiskar, guldbarber och Gymnogeophagus) vill jag ta in då jag tvivlar att någon skulle klara våra förhållandevis långa vintrar.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, av det gänget skulle det väl möjligen vara kardinalfisken som kunde ta sig igenom vintern, men det är nog tveksamt.

      Väldigt intressant att odessan klarade övervintring så långt mot norr. Det hade jag nog inte trott.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Har för mig jag har läst att nå´n haft rödciklider i damm över sommaren, och om jag minns rätt fick en hel del yngel. Kan dock minnas fel.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Haha, lite ironiskt - Kjell har flyttat den här tråden, som handlar om dammfisk FÖRUTOM guldfisk och koi, till guldfisk-forumet!

          @Micke_A: Ja, man kan ha vadsomhelst ute under sommaren. Jag är mest nyfiken på vad folk lyckats ha ute under _vintern_.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • yllekanin
            • December 2006
            • 177

            #6
            Det vore ju kul att ha något annorlunda i dammen över sommaren, risken är väl bara att de växer som galningar och förökar sig som kaniner, men det får man ta.

            Man kanske kan ha sköldpaddor i trädgården och dammen
            Mvh Michael

            Kommentar

            • Simon B
              • January 2005
              • 395

              #7
              Ursprungligen postat av yllekanin
              Det vore ju kul att ha något annorlunda i dammen över sommaren, risken är väl bara att de växer som galningar och förökar sig som kaniner, men det får man ta.

              Man kanske kan ha sköldpaddor i trädgården och dammen
              Då blir det till att stängsla in trädgården . Vissa exotiska sköldpaddsarter har väl klarat vintrar i Sverige och mer eller mindre koloniserat vissa dammar och sjöar tror jag.

              MVH Simon B !
              Mina akvarier:

              180l Sällskap
              112l SA biotop

              Kommentar

              Arbetssätt...