ballongslojstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agge
    • March 2006
    • 28

    ballongslojstjärt

    Hej:
    en av mina slöjstjärt har börjar att bete sig konstigt. Den har plostligt blivit rund som en ballong och rör sig långsamt och konstigt. Fjällen står ut som en igellkot. Det började för ungefär en vecka sedan. Det är inte att den äter för mycket. Jag har 2 slöjdisar och dom får en 3dje del av en tesked flingor morgon och kväll. Har haft dom i mera än ett år och de har trivs bra hittils. Den andra är hellt frisk. Är det någon som kan förklara vad kan det vara för fel?
    Tack
    Agge.
    Senast redigerad av Agge; 08 April 2007, 20:27.
  • Hong
    • February 2007
    • 61

    #2
    Det låter som din fisk har fått bukvattensot. Om det är så då är det dödsdomd. Ska man behandla den sjukdom måste göras i tidig stadie. När fjällen står ut är nästan för sent att göra ngt åt. Kan kolla på "sjukdomar" sida,så får du en hel bild om sjukdom.

    Kommentar

    • Agge
      • March 2006
      • 28

      #3
      tack för svaret, jag ska isolera den och köpa medicin för att rädda den andra fisken.
      Senast redigerad av Agge; 08 April 2007, 21:49.

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Avliva den sjuka fisken så slipper den lida.

        Kommentar

        • Agge
          • March 2006
          • 28

          #5
          Konstig nog, efter så många dagar min ballong slojsjärt mår bra och äter duktig. Jag har lagd medicin mot bukvattensot men den är fortfarande rund med utstående fjäll, men den ser ut att må bra. Jag tänker inte avliva den även om den ser konstig ut. Han ser ganska glad ut och verkar inte lida i alla fall. Ska fortsätta med behandlingen ändå.

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            men efter ett tag jallefall om det fortsätter fast den kanske inte visar det så kan den ju lida fick avliva ett yngel fast den "såg" bra ut men jag visste att den led inombords.. men du kan ju fortsätta behandligen ett tag juuh
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Zwitta
              • October 2006
              • 406

              #7
              Jag hade en blackmolly som fick bukvattensot och såg ut som en tallkotte för att fjällen stog ut men den såg inte sjuk ut men jag flyttade den till en burk för jag viste inte vad det var för sjukdom och om den var smittsam. Efter några dagar avlivade jag den för det är plågsamt fast det inte syns på fisken. Det var innan jag hade en dator så jag hade inga möjligheter att få reda på vad som var fel men det är endå bäst att avliva en fisk som ser ut så. Vet inte om det är smittsamt men det är nog inte så bra att låta fisken vara kvar med de andra om det nu skulle vara så att det smittar.

              Kommentar

              • Agge
                • March 2006
                • 28

                #8
                Hur kan man avliva en fisk på minsta plågsama sätt?

                Kommentar

                • sassa78
                  • May 2007
                  • 2

                  #9
                  avlivning

                  jag ahr hört att det bästa sättet av avliva en fisk är att med ett sanbbt snitt skära av huvudet.. har dock inte behövt göra detta och hoppas jag slipper..

                  Kommentar

                  • fifi
                    • August 2006
                    • 695

                    #10
                    Bukvattensot gör väl så att tarmsystemet löses upp inuti fisken? Så din fisk lider nog fast den inte verkar gör det.

                    När jag ska avliva fisk brukar jag be en vän ta hand om det som allra sista utväg.. Han skär huvudet av dem, jag pallar verkligen inte att göra det själv, blödig som jag är.
                    mvh
                    Fifi

                    I'm so cute, I poop rainbows.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...