Villka fiskar passar ihop med slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av maricici
    Det var inte det bästa argument jag hört.. Nöj dig med att du sett en kärnfrisk fisk
    Jag trodde att ditt tidigare inlägg var ett svar på det jag hade skrivit om att guldfiskar som ständigt får leva i en för arten för hög temperatur inte brukar bli långlivade. Jag skrev ju ingenting om att de skulle bli direkt sjuka av det.

    Detta gäller även för andra fiskar. När de får leva i för höga temperaturer går deras ämnesomsättning på högvarv vilket förkortar deras liv.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • maricici
      • March 2006
      • 303

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Jag trodde att ditt tidigare inlägg var ett svar på det jag hade skrivit om att guldfiskar som ständigt får leva i en för arten för hög temperatur inte brukar bli långlivade. Jag skrev ju ingenting om att de skulle bli direkt sjuka av det.

      Detta gäller även för andra fiskar. När de får leva i för höga temperaturer går deras ämnesomsättning på högvarv vilket förkortar deras liv.
      Men du har ju inte facit i hand för än du sett 30 åriga fiskar, det var vad jag ville ha sagt.. Dessutom så har jag hänvisat till fisk som nästan aldrig varit sjuk, vilket inte borde vara fallet om temperaturen inte är optimal.
      Och sedan-vilken temperatur har dom haft på vattnet hos grossist, i zoobutiken där du köpte dom? Är dom anpassade till ett liv i en kallare damm som större guldfiskar och Koi?
      Senast redigerad av maricici; 12 April 2007, 05:43.
      I
      MY

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av maricici
        Men du har ju inte facit i hand för än du sett 30 åriga fiskar, det var vad jag ville ha sagt.. Dessutom så har jag hänvisat till fisk som nästan aldrig varit sjuk, vilket inte borde vara fallet om temperaturen inte är optimal.
        Tro vad du vill, men att tempen påverkar ämnesomsättningen (och därmed livslängden) hos fiskar är ett känt faktum. Och även om jag personligen (vad jag vet) inte har träffat en 30-årig guldfisk kan jag ändå ta del av andra människors kunskap. Måste du ha varit i Thailand för att veta att det är ett vackert tropiskt land där människor pratar thai?

        Ursprungligen postat av maricici
        Och sedan-vilken temperatur har dom haft på vattnet hos grossist, i zoobutiken där du köpte dom? Är dom anpassade till ett liv i en kallare damm som större guldfiskar och Koi?
        Under vilka förhållanden de har växt upp och vad de är vana vid spelar en viss roll. Men genetiskt sett är de anpassade till vissa förhållanden och generna är ingenting som förändras över en natt.

        Åter igen, jag har aldrig sagt att guldfiskar skulle bli sjuka av att leva i något högre temperaturer än det som är det optimala för dem. Bara att det förkortar deras liv.
        Senast redigerad av batski; 12 April 2007, 06:48.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #19
          joho-nähä

          Ursprungligen postat av batski
          Tro vad du vill, men att tempen påverkar ämnesomsättningen (och därmed livslängden) hos fiskar är ett känt faktum. Och även om jag personligen (vad jag vet) inte har träffat en 30-årig guldfisk kan jag ändå ta del av andra människors kunskap. Måste du ha varit i Thailand för att veta att det är ett vackert tropiskt land där människor pratar thai?



          Under vilka förhållanden de har växt upp och vad de är vana vid spelar en viss roll. Men genetiskt sett är de anpassade till vissa förhållanden och generna är ingenting som förändras över en natt.

          Åter igen, jag har aldrig sagt att guldfiskar skulle bli sjuka av att leva i något högre temperaturer än det som är det optimala för dem. Bara att det förkortar deras liv.
          Ibland måste man komplettera med egna iakttagelser, dvs att det finns 15 åriga slöjstjärtar som levt hela sitt liv i en skål, som man inte kan säga emot även om jag inte förespråkar slöjstjärt i skål, eller att slöjstjärtar bevisligen kan klara två grader varmare än rekommendation.. Personligen har jag bara tappat två slöjisar, en genom nitritförgiftning och en genom skadechock då hon fastande med en gälfena i filterinsuget, och fick en för grov slitskada för att ha en chans..
          Annars lägger jag ner då tråden riskerar urarta till joho-nähä
          I
          MY

          Kommentar

          Arbetssätt...