Villka fiskar passar ihop med slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HiiLen
    • March 2007
    • 7

    Villka fiskar passar ihop med slöjstjärtar?

    HEJ!
    jag har för ett tag sen köpt 2 slöjstjärtar,
    Vill ge dem några kompisar och vill ha nå annan sort i akvariet också.
    Villka snygga fiskar passar bra ihop med slöjstjärtar? som klarar låga temperaturer?/Helen
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om du fortfarande har ditt lilla akvarium bör du inte ha fler fiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #3
      det skulle jag också vilja veta... har ju ett 150 L kar och det är det minsta dom bör ha och då har dom ju faktiskt plats med lite kompisar?? så nån som vet??
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Ursprungligen postat av Amanda321
        det skulle jag också vilja veta... har ju ett 150 L kar och det är det minsta dom bör ha och då har dom ju faktiskt plats med lite kompisar?? så nån som vet??
        Molly är en tuff liten fisk som går bra ihop med slöjisar i sällskapsakvarium
        I
        MY

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #5
          ok va bra! skulje vilja ha några dalmatin mollys ellr silver mollys! några fler`? men asså mollys ska väl ha hög tempratur medans slöjstjärten ska ha låg temratur??
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            kanske sorgmantelstetra och kuhlii ål??
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Amanda321
              ok va bra! skulje vilja ha några dalmatin mollys ellr silver mollys! några fler`? men asså mollys ska väl ha hög tempratur medans slöjstjärten ska ha låg temratur??
              Det är ingen fara med 25 grader för slöjstjärtar.
              I
              MY

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Jag tycker inte att mollys och guldfiskar är en bra kombination just pga att de trivs vid olika temperaturer. Visst kan du ha slöjstjärtar i 25 grader, men de blir nog inte långlivade och hur schysst är det? Mollys däremot ska helst ha mer än 25 grader då de vid för låga temperaturer lätt kan drabbas av vita prick.

                Amanda: Det finns risk att sorgmanteltetror biter på slöjstjärtarnas långa fenor. Det finns andra tetror som kan trivas vid lägre temperaturer och som är snällare än sorgmantlar. Problemet är att de riskerar att bli mat åt slöjstjärtarna när dessa blivit större.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tikkatikkatini
                  • February 2006
                  • 181

                  #9
                  Jag har blitt rekomenderad att ha vanliga neontetror och zebrafiskar tillsammans med slöjjisar. Köp inte för små bara, då finns det risk att slöjjisarna försöker sig på att äta upp dom eftersom de käkar vad som kommer i deras väg.

                  Vad jag inte rekomenderar är guppy, platy, mollys, ciklider av olika slag. Funkar super kasst, de fiskarna är gärna på slöjjisarnas stora fina långa fenor.
                  Dock så har jag haft fyra stykcen små platy yngel med dom under snart ett halvår, då va ynglena inte så stora och det funkar. Men det varierar ju från fisk till fisk.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
                    Jag har blitt rekomenderad att ha vanliga neontetror och zebrafiskar tillsammans med slöjjisar. Köp inte för små bara, då finns det risk att slöjjisarna försöker sig på att äta upp dom eftersom de käkar vad som kommer i deras väg.
                    Fast det kommer bara att funka så länge slöjisarna är relativt små... Jag har i så fall ett bättre förslag - Buenos Aires-tetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=436 Dessa blir större och har högre kropp. Dessutom trivs de vi lägre temperaturer än de flesta andra tetrorna och i likhet med guldfiskarna är de duktiga på att käka växter De är väldigt fina irl också.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Tikkatikkatini
                      • February 2006
                      • 181

                      #11
                      Mina slöjjisar är rätt stora, den största ja har har käkat upp 11 av mina tetror, så nu har ja fem kvar och dom har han inte gett sig på. Ska investera i lite större tetror när ja får pengar.

                      Kommentar

                      • maricici
                        • March 2006
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Jag tycker inte att mollys och guldfiskar är en bra kombination just pga att de trivs vid olika temperaturer. Visst kan du ha slöjstjärtar i 25 grader, men de blir nog inte långlivade och hur schysst är det? Mollys däremot ska helst ha mer än 25 grader då de vid för låga temperaturer lätt kan drabbas av vita prick.

                        Amanda: Det finns risk att sorgmanteltetror biter på slöjstjärtarnas långa fenor. Det finns andra tetror som kan trivas vid lägre temperaturer och som är snällare än sorgmantlar. Problemet är att de riskerar att bli mat åt slöjstjärtarna när dessa blivit större.
                        Kolla på zoopets artbeskrivning, där står 25-28 grader för molly. Vad mina slöjstjärtarna beträffar så har den äldsta levt i 4 år utan att ha varit sjuk en enda gång
                        I
                        MY

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
                          Mina slöjjisar är rätt stora, den största ja har har käkat upp 11 av mina tetror, så nu har ja fem kvar och dom har han inte gett sig på. Ska investera i lite större tetror när ja får pengar.
                          Dags att omplacera de resterande småtetrorna, tycker du inte det?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av maricici
                            Kolla på zoopets artbeskrivning, där står 25-28 grader för molly. Vad mina slöjstjärtarna beträffar så har den äldsta levt i 4 år utan att ha varit sjuk en enda gång
                            Guldfiskar kan under rätt förhållanden leva i över 30 år, så man kan knappast säga att en 4-årig sljöjstjärt har levt länge.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • maricici
                              • March 2006
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Guldfiskar kan under rätt förhållanden leva i över 30 år, så man kan knappast säga att en 4-årig sljöjstjärt har levt länge.
                              Det var inte det bästa argument jag hört.. Nöj dig med att du sett en kärnfrisk fisk
                              I
                              MY

                              Kommentar

                              Arbetssätt...