Ögat borta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Ögat borta!

    Hjälp! Hjälp! Hjälp!

    Min fina teleskopis har tappat sitt vänstra öga, hela härligheten är borta och man ser rätt in i hjärnan nästan.

    Hon har dessutom precis blivit medicinerad mot en svampinfektion som börjar ge med sig, är det det försämrade immunförsvaret som spökar eller vad sjutton har hänt? Vad jag vet har jag inga ögonbitare i karet utan alla firrar är fredliga mot varandra.

    Vad borde man göra? Ska fota senare under dagen så ni får se, det ser ju inte infekterat ut eller så men man vet ju aldrig, blir ju lätt lite svamp eller så på såren.

    Kanske borde lägga till att hon har inte haft någon grumlighet alls i ögat innan utan det har varit klart och "obakteriat" utan problemet ligger bara i att det saknas fullkomligt över en natt.
    Senast redigerad av fifi; 03 April 2007, 08:36.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Låt den somna in av den vassa kniven

    Kan ju inte va nån hit o va utan öga.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Eeeek.. vill ju helst inte avliva den, även om jag har på känn att det måste bli på detta viset.. Hon ser inte så pigg ut direkt :s

      Snabbtagen bild här, beklagar den crappy kvaliten, 400 iso och dålig kamera makes dåliga kort. Man ser verkligen rätt in i ögonhålan och hon är inte helt botad ifrån svampen.

      Startade en fråga i malforumet ifall L75or tål salt, i sådant fall ska jag testa med detta.
      Bifogade filer
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Tror du saltet ska göra så att ögat kommer tillbaks då ? hehe

        Nä skoja bara....tar du en dl salt utan jod på 150 liter vatten då ska malen klara det.
        Jag har själv haft salt i mitt ena diskuskar för länge sedan dock men utan att nån mal tog skada.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Låt den somna in av den vassa kniven

          Kan ju inte va nån hit o va utan öga.
          Jag har en treårig slöjstjärt som var enögd då vi köpte henne och hon ser ut att klara sig fint med ett öga.
          I
          MY

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Okej, men då ska jag testa med salt så att ögat/hålet inte blir dåligt och hoppas att firren kryar på sig och blir i fin kondition igen. Lite taskigt eftersom det är just en teleskopis, de ser ju lite halvtaskigt redan med två liksom, men jag vill ge henne en chans ändå, blir helt enkelt till att ge mat så att det "blir över" så hon med får i sig.

            Skönt att höra att malen kommer tåla det

            Hon har ju magrat lite grann men verkar inte vara i någon kritisk fas liksom, jag tror hon klarar det faktiskt.. De andra slöjisarna är ju matvrak och detsamma gäller min stora guldfisk, som dock ska få flytta till damm snart.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Teleskopslöjstjärtarnas onormalt utstående ögon (framavlade) lossnar nog rätt lätt. En tjej som hade en zooaffär för ett antal år se´n råkade suga bort ena ögat på en så´n när hon gjorde rent i akvariet. Lite tråkigt att man avlar dem så, men de är ju inte de värsta exemplen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Håller med dig där Micke, fast med tanke på alla de underliga ögonvarianter som finns på naturlig väg ens så är inte teleskopisar så oturligt lottade ändå.

                I alla fall så har hålet börjat täckas igen, fisken är pigg och glad och mår inte alls dåligt, hon har lite svårt att träffa maten men det hade hon ju innan med så. Jag brukar ge extra algtabletter som hon smaskar i sig utöver de pellets de får på ytan.

                Så, det känns väldigt bra att hon klarade sig och blivit av med all svampen dessutom - hade hon inte haft det innan hade jag inte varit så orolig som jag blev men nu är läget stabilt.

                Kan tillägga dessutom att jag inte skrattat så gott på länge som när min andra mindre teleskop simmade bredvid den svarta och stoppade in sitt eget öga i hennes hål! Så vänligt; "oj, har du inget? vill du låna?"
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • Tommi
                  • April 2007
                  • 35

                  #9
                  Ursprungligen postat av fifi
                  Kan tillägga dessutom att jag inte skrattat så gott på länge som när min andra mindre teleskop simmade bredvid den svarta och stoppade in sitt eget öga i hennes hål! Så vänligt; "oj, har du inget? vill du låna?"

                  kan inte låta bli och darra lite inombords.... FY FAN VAD ÄCKLIGT!!!

                  kul att den överlever dock. Kul att see att alla fiskar inte nödvändigtvis behöver gå till kniven så fort någonting händer med dom. Den må inte se lika bra med ett öga men trots allt... den behöver ju inte ha hökögon i ett akvarim heller.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...