Hjälp, mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ofranzen
    • March 2007
    • 5

    Hjälp, mina fiskar dör!

    Hej,

    Första inlägget här och jag behöver akut hjälp! Jag ber om ursäkt för att jag postar detta i två forum men det är som sagt akut. Jag tror mina återstående fiskar har en dag eller två till i livet...

    Jag har fått akut problem med mina fiskar nu på våren, tre koi, tre wakin och tre comet. Alla små, under ett år gamla tror jag de var. Det var första året med fisk i dammen.

    Under vintern har vi haft rejäla luftstenar som hållet dammen nästan isfri. Dammen är en stor naturdamm på runt 100 m2 och uppemot 70 cm djup. För två veckor sedan såg vi flera av fiskarna i det då femgradiga vattnet och de såg friska ut och simmade runt långsamt. I lördags såg jag två döda koi, en wakin som stått stilla i litet vass i 8-9 timmar och en wakin som låg på sidan i dammkanten. Cometen har stått på samma ställe hela söndagen men rört sig av egen kraft ett par "simtag" några gånger. Wakinen gapar litet i vattnet men rörde inte en fena när jag petade i vassen den låg i utan flöt bara med vattnet. Den så väldigt uppsvälld ut och rörde som sagt inte en fena. Vattnet var 6 grader varmt idag. Jag har mätt Ph, NO2 och hårdhet och värdena såg bra ut.

    Tisdag och onsdag gick inte luftpumpen för jordfelsbrytaren hade löst ut men den är igång igen sedan i torsdags. Kan detta verkligen ha gjort så stor skada för fiskarna?

    Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra? Jag är rädd att jag inte kommer ha en fisk kvar snart.

    Förslag jag fått på anledningarhittills:
    • Syrebrist, ev. för att växtligheten kommer igång men inte har fotosyntes än.
    • Luftstenarna river upp bottensediment och murknande växter och "förorenar" vattnet.
    • Fiskarna har förätit sig. Dammen är naturlig så de har ju tillgång till mat när de vill. Jag har inte gett dem någon extra mat.
    Förslag jag fått på åtgärder hittills:
    • Ta in fiskarna i en stor "balja" med dammvatten och höjs sakta temperaturen till rumstemperatur. 1% salt i vattnet och en luftsten. Ha dem så en vecka, sänk sedan tempen i vattnet sakta till dammtemperatur och sätt tillbaka dem.
    All hjälp uppskattas

    Mvh

    /Ola
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag skulle ta in fiskarna för att ha bättre kontroll på dem.
    Risken är att de försvagats under vintern och drabbats av parasiter/bakterier.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • ofranzen
      • March 2007
      • 5

      #3
      Här är två bilder på den stackaren som nu för tredje dagen ligger på samma ställe men andas svagt. Han (eller hon?) har alltid varit litet "skev" åt höger men mått bra i övrigt. Den andra fisken jag kunnat se i helgen syns inte till alls nu - bra eller dåligt tecken vet jag inte.

      De fiskar jag kan se är av olika sort, två koi som dött och en wakin och en comet som mår dåligt men de kan kanske alla få samma sjukdom samtidigt ändå?





      På koigalenforumet gissar de "massivt bakterieangrepp och fenröta" och menar att allt som återstår för denna fisk är avlivning. Jag misstänke att de har rätt men hör gärna om ni här har andra idéer.

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Oavsett ser fisken sjuk ut och bör nog barmhärtighetsavlivas.

        Sjukdomar är inte min avdelning, men det ser ju ut som om den har fått rejäla angrepp både på fjällen på kroppen och på fenorna.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          har du nån filtrering av vattnet överhuvudtaget?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ofranzen
            • March 2007
            • 5

            #6
            Ingen filtrering eftersom det är en naturlig damm, "mud pond", men källan sörjer för ett rätt stort vattenutbyte per dygn. Gissnignsvis 15% av volymen per dygn. Andra känsliga djur såsom grodor/paddor trivs bra i dammen så jag tror inte vattnet är dåligt generellt - men uppenbarligen för dåligt för mina fiskar.

            Kommentar

            • Oliver
              • September 2005
              • 52

              #7
              Precis så där har några av de yngel jag tagit in från vår damm i höstas utvecklats. Tog in ett 20-tal av varierande art (tror jag) och vi har kanske 12 st kvar vid liv. Trodde att det var simblåsan när de blev så konstiga i kroppen, men.....vem vet.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Efter en guidad tur på universeum idag har jag fått lite koll på fiskar och temperaturer. Fiskarnas immunförsvar försämras när temperaturen sjunker men bakterietillväxter försämras oxå. Värms dammen upp för fort (över 0.5-1 grad/vecka) så hinner inte fiskarnas immunförsvar förbättras lika snabbt som bakterietillväxten och bakterier som i vanliga fall är ofarliga för fiskarna kan nu bli dödliga.

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  #9
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  Efter en guidad tur på universeum idag har jag fått lite koll på fiskar och temperaturer. Fiskarnas immunförsvar försämras när temperaturen sjunker men bakterietillväxter försämras oxå. Värms dammen upp för fort (över 0.5-1 grad/vecka) så hinner inte fiskarnas immunförsvar förbättras lika snabbt som bakterietillväxten och bakterier som i vanliga fall är ofarliga för fiskarna kan nu bli dödliga.
                  Om detta är orsaken, så kanske du kan få Bactrim utskrivet av en veterinär och sedan bada dina fiskar i ett bactrim+vatten bad.

                  Fungerade i alla fall för mej, när jag fick några konstiga angrepp på salamandrar för flera år sedan. Reseptbelagda preparat är ju oftast effektivare än dem du kan köpa i zooaffären.

                  MVH/Anita

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    Ursprungligen postat av ofranzen
                    Här är två bilder på den stackaren som nu för tredje dagen ligger på samma ställe men andas svagt. Han (eller hon?) har alltid varit litet "skev" åt höger men mått bra i övrigt. Den andra fisken jag kunnat se i helgen syns inte till alls nu - bra eller dåligt tecken vet jag inte.

                    De fiskar jag kan se är av olika sort, två koi som dött och en wakin och en comet som mår dåligt men de kan kanske alla få samma sjukdom samtidigt ändå?





                    På koigalenforumet gissar de "massivt bakterieangrepp och fenröta" och menar att allt som återstår för denna fisk är avlivning. Jag misstänke att de har rätt men hör gärna om ni här har andra idéer.
                    Nu har jag ingen erfarenhet av dammfiskar, men däremot av fenröta. Den brukar ha bra läkprognos även om man tror sig skåda ett hopplöst fall. Men fisken måste in i någon form av karantän medan läeprocessen pågår.
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    Arbetssätt...