Guldfisk, Hur låg temperatur tål dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av stene
    120 cm behöver inte dammens djup vara för att dem ska klara sig räcker med 60 till 70 cm djupare är bättre men det är inget tvång
    Nja det beror ju på många faktorer som i vilken klimatzon man bor och hur mycket skärp det finns på botten samt om man syresätter dammen under vintern.
    Du och jag bor ju i klimatzon 1 och det är rätt stor skillnad mellan hur stor istjockleken blir i olika klimatzoner.
    I större delen av landet så skulle en 60 cm djup damm bottenfrysa och det klarar inga fiskar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nja det beror ju på många faktorer som i vilken klimatzon man bor och hur mycket skärp det finns på botten samt om man syresätter dammen under vintern.
      Kastar man skärpet i dammen tappar man byxorna och då kan den lille guldfisken bli frusen..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ursprungligen postat av Piscator
        Kastar man skärpet i dammen tappar man byxorna och då kan den lille guldfisken bli frusen..
        A good one....
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Metalmaid
          • September 2006
          • 815

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja det beror ju på många faktorer som i vilken klimatzon man bor och hur mycket skärp det finns på botten samt om man syresätter dammen under vintern.
          Du och jag bor ju i klimatzon 1 och det är rätt stor skillnad mellan hur stor istjockleken blir i olika klimatzoner.
          I större delen av landet så skulle en 60 cm djup damm bottenfrysa och det klarar inga fiskar.
          Får nog instämma även om jag inte är i dammbranchen, i min zon (3) skulle inte 60cm funka.

          Men varför ska det finnas skärp på botten? Skräp kan jag förstå, men är det inte bättre å använda skärpen själv?
          Hare bäst...och simma lugnt
          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
          http://mariahalsoforum.forum24.se/
          http://www.helpdesken.forum24.se/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Metalmaid
            Men varför ska det finnas skärp på botten? Skräp kan jag förstå, men är det inte bättre å använda skärpen själv?
            Det är du inte skärpt nog för att förstå
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är du inte skärpt nog för att förstå
              Nej, troligen inte eftersom nån annan va snabbare än mig. Men bjuder man på en sån stavmiss så kan man inte låta bli å kommentera.

              Fast ändå, vilken typ av skärp? Själv föredrar jag nog skinnet på fiskarna, så hoppas du mena plastskärp
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...